23948sdkhjf

Bekvämlighet och upplevelser framtiden

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Delar av detaljhandeln har haft ett par skakiga år och e-handeln växer snabbare än väntat. Den fysiska butiken får en annan roll och företag som vill lyckas måste satsa på bekvämlighet och upplevelser. Det kom panelen fram till under Deloittes och Affärsvärldens seminarium ”Vem vinner på framtidens handel?” i Almedalen.

– Den fysiska butiken blir en kommunikationskanal snarare än en konsumtionskanal. Det kommer vi att se mer av. Samtidigt vill kunden ha en fysisk butik när behovet är här och nu. Den typen av handel måste bli mer friktionsfri, sa Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

I panelen deltog också Peter Muld, chief digital officer på Ica, Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Arne Andersson, senior adviser och handelsexpert på Postnord och Annelie Gullström, head of business development på AMF.

Annelie Gullström och AMF ser ett tydligt fokus på upplevelser, nya tekniker och underhållning på handelsplatserna. Deras projekt ”The lobby” har varit populärt hos företag som istället för att annonsera vill aktivera och möta sina kunder.

– För oss har det handlat om att ha en tät dialog med detaljhandeln och lyssna på deras behov.

Elgiganten är ett företag som växer i alla kanaler och öppnar nya fysiska butiker. Vd Niclas Eriksson betonade att kunden måste sättas i centrum.

– Vi måste vara relevanta och hitta nya anledningar till att kunden ska komma till butik. Våra butiker fyller ett annat syfte i dag än för ett par år sedan. Teknik har blivit så komplicera att personalen i butik har en tydlig pedagogisk roll, sa Niclas Eriksson.

Arne Andersson förespråkade dagligvarubutiker som ”hubbar” för flera typer av service på samma plats och fick medhåll av Icas Peter Muld.

– Alla pratar om ”last mile” men för få pratar om ”first mile”. Vi måste prata om helheten och få till en överföring av information digitalt om vi ska uppnå transparens och en sömlös upplevelse för konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.301