23948sdkhjf

Bekvämlighet och upplevelser framtiden

Delar av detaljhandeln har haft ett par skakiga år och e-handeln växer snabbare än väntat. Den fysiska butiken får en annan roll och företag som vill lyckas måste satsa på bekvämlighet och upplevelser. Det kom panelen fram till under Deloittes och Affärsvärldens seminarium ”Vem vinner på framtidens handel?” i Almedalen.

– Den fysiska butiken blir en kommunikationskanal snarare än en konsumtionskanal. Det kommer vi att se mer av. Samtidigt vill kunden ha en fysisk butik när behovet är här och nu. Den typen av handel måste bli mer friktionsfri, sa Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

I panelen deltog också Peter Muld, chief digital officer på Ica, Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Arne Andersson, senior adviser och handelsexpert på Postnord och Annelie Gullström, head of business development på AMF.

Annelie Gullström och AMF ser ett tydligt fokus på upplevelser, nya tekniker och underhållning på handelsplatserna. Deras projekt ”The lobby” har varit populärt hos företag som istället för att annonsera vill aktivera och möta sina kunder.

– För oss har det handlat om att ha en tät dialog med detaljhandeln och lyssna på deras behov.

Elgiganten är ett företag som växer i alla kanaler och öppnar nya fysiska butiker. Vd Niclas Eriksson betonade att kunden måste sättas i centrum.

– Vi måste vara relevanta och hitta nya anledningar till att kunden ska komma till butik. Våra butiker fyller ett annat syfte i dag än för ett par år sedan. Teknik har blivit så komplicera att personalen i butik har en tydlig pedagogisk roll, sa Niclas Eriksson.

Arne Andersson förespråkade dagligvarubutiker som ”hubbar” för flera typer av service på samma plats och fick medhåll av Icas Peter Muld.

– Alla pratar om ”last mile” men för få pratar om ”first mile”. Vi måste prata om helheten och få till en överföring av information digitalt om vi ska uppnå transparens och en sömlös upplevelse för konsumenten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.119