23948sdkhjf

Bekvämlighet och upplevelser framtiden

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Delar av detaljhandeln har haft ett par skakiga år och e-handeln växer snabbare än väntat. Den fysiska butiken får en annan roll och företag som vill lyckas måste satsa på bekvämlighet och upplevelser. Det kom panelen fram till under Deloittes och Affärsvärldens seminarium ”Vem vinner på framtidens handel?” i Almedalen.

– Den fysiska butiken blir en kommunikationskanal snarare än en konsumtionskanal. Det kommer vi att se mer av. Samtidigt vill kunden ha en fysisk butik när behovet är här och nu. Den typen av handel måste bli mer friktionsfri, sa Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

I panelen deltog också Peter Muld, chief digital officer på Ica, Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Arne Andersson, senior adviser och handelsexpert på Postnord och Annelie Gullström, head of business development på AMF.

Annelie Gullström och AMF ser ett tydligt fokus på upplevelser, nya tekniker och underhållning på handelsplatserna. Deras projekt ”The lobby” har varit populärt hos företag som istället för att annonsera vill aktivera och möta sina kunder.

– För oss har det handlat om att ha en tät dialog med detaljhandeln och lyssna på deras behov.

Elgiganten är ett företag som växer i alla kanaler och öppnar nya fysiska butiker. Vd Niclas Eriksson betonade att kunden måste sättas i centrum.

– Vi måste vara relevanta och hitta nya anledningar till att kunden ska komma till butik. Våra butiker fyller ett annat syfte i dag än för ett par år sedan. Teknik har blivit så komplicera att personalen i butik har en tydlig pedagogisk roll, sa Niclas Eriksson.

Arne Andersson förespråkade dagligvarubutiker som ”hubbar” för flera typer av service på samma plats och fick medhåll av Icas Peter Muld.

– Alla pratar om ”last mile” men för få pratar om ”first mile”. Vi måste prata om helheten och få till en överföring av information digitalt om vi ska uppnå transparens och en sömlös upplevelse för konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Arkiv

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.157