23948sdkhjf

Ellos får ny ägare i miljardaffär

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Riskkapitalbolaget Nordic Capital, som ägt e-handelsjätten Ellos sedan 2013, säljer nu företaget till Beneluxbaserade modekoncernen FNG för cirka 2,4 miljarder kronor.

Läs också: Tredje butiken för Ellos Home

Den nya ägaren, FNG, är en snabbväxande modekoncern som kommer att stödja Ellos Groups fortsatta europeiska expansion och tillväxt. Nordic Capital kommer att bli en betydande minoritetsägare i FNG efter att transaktionen är slutförd, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Tillsammans med Nordic Capital har vi under de senaste åren gjort betydande investeringar för att stärka Ellos Group, med fokus på att utveckla heminredningserbjudandet för Ellos, Jotex och vår nya e-handel Homeroom. Som en ledande nordisk e-handelsplattform och med ett unikt kunderbjudande inom mode och heminredning har vi nu en utmärkt grund för att driva fortsatt tillväxt. Europeisk expansion är ett naturligt nästa steg för Ellos Group och vi kan nu öka takten med FNG som ny ägare. FNG har omfattande erfarenhet från den europeiska modebranschen och kommer kunna bidra med nya insikter och strategiskt stöd i nästa steg på vår utvecklingsresa, säger Hans Ohlsson, vd på Ellos Group, i en kommentar.

– Nordic Capital investerade i Ellos Group med ett tydligt mål om att utveckla och modernisera ett av Sveriges mest kända varumärken. Sedan dess har Ellos Group stärkt sin digitala och kommersiella kapacitet för att driva stark tillväxt, med löpande stöd av Nordic Capitals expertis inom bland annat e-handel, varumärkesarbete och konsumentkrediter. Nordic Capital ser partnerskapet med FNG som ett naturligt nästa steg för Ellos Group och ser fram emot att, som betydande minoritetsägare i FNG, var med på en fortsatt värdeskapanderesa, säger David Samuelson, Principal hos rådgivaren till Nordic Capitals fonder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.211