23948sdkhjf

Axfoods e-handelslyft

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Axfoodkedjornas e-handel till konsument ökade under årets andra kvartal med 37 procent till 322 miljoner kronor, jämfört med 235 miljoner kronor samma period förra året. Det framgår av koncernens delårsrapport i dag.

Läs också: Axfood över 2 miljarder

Nettoomsättningen ökade med 6,7 procent till 13 038 miljoner kronor (12 221), och butiksomsättningen ökade med 7,0 procent totalt och 6,3 procent i jämförbara butiker. Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.

Rörelseresultatet ökade till 601 miljoner kronor (545), en ökning med 10,2 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,6 procent (4,5).

Under det första halvåret ökade nettoomsättningen till 24 969 miljoner kronor (23 665), en ökning med 5,5 procent. Rörelseresultatet ökade till 1 086 Mkr (980), en ökning med 10,9 procent. Och rörelsemarginalen ökade till 4,4 procent (4,1). . Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.

– Vår omsättningstillväxt om 6,7 procent är ett kvitto på att våra olika matkoncept befäster en redan stark ställning inom respektive segment. Willys och Axfood Snabbgross utmärker sig särskilt positivt. Men den positiva tillväxten finns även online, där vi växte med hela 37 procent. Butiksnätverket växer och uppgraderas och det är med glädje vi ser att varje ny butik välkomnas av en ständigt växande och lojal kundkrets, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.

– Vi levererar ett rörelseresultat för kvartalet som överstiger förra årets starka resultat även utan effekten från IFRS 16. Det är glädjande särskilt mot bakgrund av att vi samtidigt fortsätter att investera i ett flertal offensiva framtidssatsningar som kortsiktigt belastar resultatet men som vi över tid är fullt förvissade om att de kommer bidra till vår fortsatt lönsamma tillväxt, fortsätter han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Arkiv

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Icas resultat bättre än väntat

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Stenbeck går in i Caliroots

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.152