23948sdkhjf

Axfoods e-handelslyft

Axfoodkedjornas e-handel till konsument ökade under årets andra kvartal med 37 procent till 322 miljoner kronor, jämfört med 235 miljoner kronor samma period förra året. Det framgår av koncernens delårsrapport i dag.

Nettoomsättningen ökade med 6,7 procent till 13 038 miljoner kronor (12 221), och butiksomsättningen ökade med 7,0 procent totalt och 6,3 procent i jämförbara butiker. Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.

Rörelseresultatet ökade till 601 miljoner kronor (545), en ökning med 10,2 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,6 procent (4,5).

Under det första halvåret ökade nettoomsättningen till 24 969 miljoner kronor (23 665), en ökning med 5,5 procent. Rörelseresultatet ökade till 1 086 Mkr (980), en ökning med 10,9 procent. Och rörelsemarginalen ökade till 4,4 procent (4,1). . Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.

– Vår omsättningstillväxt om 6,7 procent är ett kvitto på att våra olika matkoncept befäster en redan stark ställning inom respektive segment. Willys och Axfood Snabbgross utmärker sig särskilt positivt. Men den positiva tillväxten finns även online, där vi växte med hela 37 procent. Butiksnätverket växer och uppgraderas och det är med glädje vi ser att varje ny butik välkomnas av en ständigt växande och lojal kundkrets, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.

– Vi levererar ett rörelseresultat för kvartalet som överstiger förra årets starka resultat även utan effekten från IFRS 16. Det är glädjande särskilt mot bakgrund av att vi samtidigt fortsätter att investera i ett flertal offensiva framtidssatsningar som kortsiktigt belastar resultatet men som vi över tid är fullt förvissade om att de kommer bidra till vår fortsatt lönsamma tillväxt, fortsätter han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127