23948sdkhjf

Axfoods e-handelslyft

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Axfoodkedjornas e-handel till konsument ökade under årets andra kvartal med 37 procent till 322 miljoner kronor, jämfört med 235 miljoner kronor samma period förra året. Det framgår av koncernens delårsrapport i dag.

Läs också: Axfood ville också köpa Netto

Nettoomsättningen ökade med 6,7 procent till 13 038 miljoner kronor (12 221), och butiksomsättningen ökade med 7,0 procent totalt och 6,3 procent i jämförbara butiker. Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.

Rörelseresultatet ökade till 601 miljoner kronor (545), en ökning med 10,2 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,6 procent (4,5).

Under det första halvåret ökade nettoomsättningen till 24 969 miljoner kronor (23 665), en ökning med 5,5 procent. Rörelseresultatet ökade till 1 086 Mkr (980), en ökning med 10,9 procent. Och rörelsemarginalen ökade till 4,4 procent (4,1). . Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.

– Vår omsättningstillväxt om 6,7 procent är ett kvitto på att våra olika matkoncept befäster en redan stark ställning inom respektive segment. Willys och Axfood Snabbgross utmärker sig särskilt positivt. Men den positiva tillväxten finns även online, där vi växte med hela 37 procent. Butiksnätverket växer och uppgraderas och det är med glädje vi ser att varje ny butik välkomnas av en ständigt växande och lojal kundkrets, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.

– Vi levererar ett rörelseresultat för kvartalet som överstiger förra årets starka resultat även utan effekten från IFRS 16. Det är glädjande särskilt mot bakgrund av att vi samtidigt fortsätter att investera i ett flertal offensiva framtidssatsningar som kortsiktigt belastar resultatet men som vi över tid är fullt förvissade om att de kommer bidra till vår fortsatt lönsamma tillväxt, fortsätter han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Här öppnar JC

Nyhetsbrev

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Arkiv

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Här är Gina Tricots nya etableringar

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Jaktkedja i konkurs

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.202