23948sdkhjf

JC Penney på fallrepet

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Ännu en klassisk amerikansk varuhuskedja är på fallrepet. JC Penneys aktie sjönk på fredagen med 17 procent efter att nyhetsbyrån Reuters rapporterat att bolaget anlitat konsulter för att förbereda sig för en rekonstruktion eller konkurs.

I ett uttalande från senare på fredagen betonar JC Penney att bolaget kontinuerligt hyr in konsulter och att åtgärder vidtagits och vidtas för att stärka bolagets finansiella ställning, men tilllbakavisar Reuters uppgifter om en nära förestående konkurs eller rekonstruktion.

Det är dock ingen tvekan om att den 117-åriga varuhuskedjan är illa ute. JC Penney redovisade för första kvartalet 2019 en försäljningsminskning med 5,5 procent och en förlust på 154 miljoner dollar (1,4 miljarder kronor). Samtidigt offentliggjordes planer på att omedelbart stänga 27 butiker i 13 stater. Enligt Reuters har bolaget skulder på totalt cirka 4 miljarder dollar (37 miljarder kronor). 

JC Penney grundades 1902 i Kemmerer, Wyoming, av James Cash Penney. Han döpte den första butiken till ”The Golden Rule”, en hyllning till det populära ordspråket ”treat others as you would like to be treated” (behandla andra som du själv vill bli behandlad). 1914 bytte företaget namn till JC Penney.

I dag sysselsätter kedjan cirka 95 000 personer och driver cirka 860 butiker.

Mer om: JCPenney
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon startar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Nyhetsbrev

Hon går till RO

Arkiv

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Lindex stärker Stockmann

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14