23948sdkhjf

Keskos resultat enligt planen

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den finländska detaljhandelskoncernen Kesko, där bland annat K-rauta ingår, upprepar prognosen som fastslogs i den första kvartalsrapporten 2019. Det framgår av bolagets halvårsrapport.

Läs också: Här slår Bygma ihop

Bolaget, som nyligen köpte Fresks Group, spår fortsatt en högre jämförbar nettoförsäljning kommande tolv månader i jämförelse med föregående tolv månader. Vidare upprepar Kesko prognosen om att de kommande tolv månaderna nå ett jämförbart rörelseresultat som överstiger föregående tolv månaders nivå.

För de olika segmenten hade Kesko under det andra kvartalet intäkter inom dagligvaruhandel på 1.409 miljoner euro, en ökning med 7 procent på jämförbar basis. Inom segmentet bygg- och teknikhandel, inklusive "speciality goods trade", uppgick intäkterna till 1.162 miljoner euro. Ökningen var 0,5 procent i jämförbara termer.

Kesko redovisar ett ebit-resultat på 120 miljoner euro för det andra kvartalet 2019. Enligt Infront Datas sammanställning av fyra analytikerprognoser väntades ett ebit-resultat för perioden om 122 miljoner euro.

Det jämförbara (justerade) ebit-resultatet uppgick till 123 miljoner euro. Här pekade snittet mot 123 miljoner euro.

Resultatet per aktie blev 0:97, att jämföra mot väntade 0:67.

Nettoomsättningen uppgick till 2.781. Här indikerade snittprognosen förväntningar om 2.776 miljoner euro.

Mer om: bygghandel | Fresks | Kesko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Life firar 25 år med nytt koncept

Köpcentrumkampen: Hallarna bäst – Nordby störst

Var tredje butik Halloweenkampanjar

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Ny bygghandel öppnar i Helsingborg

Servicehandeln svalnar av

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Svensken som blir vd för Under Armour

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Arkiv

Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Stärkt Sportamore

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Jaktkedja i konkurs

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.174