23948sdkhjf

Trådlöst visar vägen

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Livsstilsmärket Urbanista med bland annat trådlösa hörlurar ökar rejält. Det är särskilt i den kategorin man tar marknadsandelar och nya siffror från Gfk visar att företaget etablerat en mycket stark position med 20 procent av antalet sålda enheter i Sverige i juni 2019.

Urbanista har samtidigt dubblat sin marknadsandel de senaste tolv månaderna i Storbritannien. Därutöver har man nyligen nått framgång i USA och Kanada med en lyckad lansering den trådlösa hörluren ”Stockholm”. Man finns nu representerade hos mer än 3 000 återförsäljare i Nordamerika.

Urbanista är ett skandinaviskt livsstilsvarumärke inom audio och sedan 2014 ett helägt dotterbolag till Strax. Sedan övertagandet har man ökat omsättningen och gått från rött till svart resultat.

– Vi är mycket nöjda med utvecklingen för Urbanista sedan förvärvet 2014, både som varumärke och finansiellt. Redan under 2018 uppnådde Urbanista en betydande storlek med en omsättning uppgående till cirka 14 MEUR med fortsatt stabil lönsamhet. Under 2019 uppgår tillväxten fram till nu till cirka 50 procent och ökar, bland annat genom e-handel som ökat med 400 procent, vilket ger oss förhoppningar om ett mycket starkt år. Med tanke på Urbanistas starka position både online och offline är jag övertygad om att Urbanista representerar ett betydande värde för Strax, säger Strax vd, Gudmundur Palmason.

Om Strax

  • Strax är en global spelare inom mobila tillbehör och med egna varumärken som XQISIT, Urbanista, Thor och CLCKR, samt licensierade märkena Adidas och Bugatti. Strax har 190 anställda i 13 länder, med operativt huvudkontor och logistik- och distributionscenter i Tyskland. Strax är noterat på Nasdaq Stockholm.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

Pressad lönsamhet i modehandeln

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Nyhetsbrev

Synsam över 200 butiker i Sverige

Arkiv

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.167