23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sällanköpshandeln ser ljust på mörka moln

Dagligvaruhandelns tro på framtiden sjönk under juli månad i samband med att vädret skiftade från solsken och värme till moln och regn, det framgår av den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel.

Totalt minskade tron i dagligvaruhandeln med 5,5 procent vilket innebar att tron nu hamnade under index på en nivå av 98,2 där indexnivån är 1000. Samtidigt ökade tron i sällanköpshandeln med 9 procent, vilket är ett skifte från juni där det var dagligvaruhandlarna som ökade i optimism och sällanköpshandeln som backade.

– Bland dagligvaruhandlarna minskade optimismen i takt med att sommarvärmen försvann. Sällanköpsvaruhandlarna var nöjdare. Semesterfirarnas shoppingintresse brukar öka när vädret sviker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Inte oväntat minskade framtidstron även för e-handlarna med 12,3 enheter. Men e-handlarna är trots det fortsatt optimistiska och ser ljust på framtiden då deras framtidstro hamnar på 104,3 enheter, vilket är över den neutrala nivån.

– E-handeln brukar ha svaga sommarmånader. Kunderna åker bort och beställer sällan till sommarstugan eller husvagnen. Efter oväntat goda tongångar i juni minskade sommaroptimismen till den längsta nivån som hittills har uppmätts bland e-handelsföretagen, säger Karin Johansson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157