23948sdkhjf

De vill leverera matkassar inom en timme

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nytt företag testar hyperlokal lösning för snabba leveranser.

Vembla är företaget vars affärsidé är att erbjuda kunderna leveranser av dagligvaror inom en timme från beställning. Just nu testar det ett år gamla företaget sin snabba och hyperlokala e-handelslösning.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

Det Vembla gör är att de agerar som en sorts mellanhand mellan butikerna och kunderna . En kund lägger en beställning via Vemblas app eller hemsida, varpå en frilansare utför själva leveransen, inom en timme.

– Vi brukar beskriva oss som Ubereats för livsmedel. Det finns ett antal liknande lösningar i andra delar av världen men ingenting som gör just det i Sverige idag, säger Sunil Dutt, vd och medgrundare av Vembla till Fri Köpenskap.

I appen kan kunderna välja mellan flera olika butiker i närområdet, både butiker som samarbetar med Vembla, men även butiker som inte är anslutna.

Snabbheten är den stora konkurrensfördelen för Vembla enligt Sunil Dutt som menar att företaget inte är en konkurrent till de stora kedjorna och deras egna e-handlar, utan snarare en möjlighet till merförsäljning.

Läs också: Handeln ritar om städerna

– Kunderna vill ha sakerna direkt men beställer man idag får man kanske hem det om två dagar, det går inte så snabbt som man vill, säger han.

Även priset hoppas Vembla ska bli konkurrenskraftigt i jämförelse med dagens e-handelslösningar.

– Nu tar vi en marginal per produkt men tanken är den premien ska gå ner mot noll; då det ger butikerna merförsäljning, så att det i slutändan är de som står för kostnaden. Det är där vi har vår primära inkomstkälla idag men sen kan vi även samla in kunddata och se var produkterna säljs och vilka som köper dom, vi kommer ha väldigt bra data som går att sälja vidare på aggregerad nivå samt att vi kan nyttja datan för eget bruk för att förbättra kundupplevelsen.

Betan är tänkt att pågå till september i centrala Stockholm och Vembla har planer på att expandera vidare efter det.

– Eftersom vår modell är hyperlokal går den att applicera även på mindre områden som närkommuner och närförorter, det handlar bara om att optimera butiker till antalet kunder till antalet frilansare, säger Sunil Dutt och fortsätter:

– Vi börjar med Stockholm, sen breder vi ut oss i Storstockholm och senare i hela Sverige. Vi rör oss snabbt.

Mer om: e-handel | leveranser | Vembla
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Kappahl krymper styrelsen

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Nyhetsbrev

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Arkiv

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Sängtillverkare öppnar butik

Panduro outsourcar logistiken

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på titeln största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Jaktkedja i konkurs

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.144