23948sdkhjf

De vill leverera matkassar inom en timme

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nytt företag testar hyperlokal lösning för snabba leveranser.

Vembla är företaget vars affärsidé är att erbjuda kunderna leveranser av dagligvaror inom en timme från beställning. Just nu testar det ett år gamla företaget sin snabba och hyperlokala e-handelslösning.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Det Vembla gör är att de agerar som en sorts mellanhand mellan butikerna och kunderna . En kund lägger en beställning via Vemblas app eller hemsida, varpå en frilansare utför själva leveransen, inom en timme.

– Vi brukar beskriva oss som Ubereats för livsmedel. Det finns ett antal liknande lösningar i andra delar av världen men ingenting som gör just det i Sverige idag, säger Sunil Dutt, vd och medgrundare av Vembla till Fri Köpenskap.

I appen kan kunderna välja mellan flera olika butiker i närområdet, både butiker som samarbetar med Vembla, men även butiker som inte är anslutna.

Snabbheten är den stora konkurrensfördelen för Vembla enligt Sunil Dutt som menar att företaget inte är en konkurrent till de stora kedjorna och deras egna e-handlar, utan snarare en möjlighet till merförsäljning.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

– Kunderna vill ha sakerna direkt men beställer man idag får man kanske hem det om två dagar, det går inte så snabbt som man vill, säger han.

Även priset hoppas Vembla ska bli konkurrenskraftigt i jämförelse med dagens e-handelslösningar.

– Nu tar vi en marginal per produkt men tanken är den premien ska gå ner mot noll; då det ger butikerna merförsäljning, så att det i slutändan är de som står för kostnaden. Det är där vi har vår primära inkomstkälla idag men sen kan vi även samla in kunddata och se var produkterna säljs och vilka som köper dom, vi kommer ha väldigt bra data som går att sälja vidare på aggregerad nivå samt att vi kan nyttja datan för eget bruk för att förbättra kundupplevelsen.

Betan är tänkt att pågå till september i centrala Stockholm och Vembla har planer på att expandera vidare efter det.

– Eftersom vår modell är hyperlokal går den att applicera även på mindre områden som närkommuner och närförorter, det handlar bara om att optimera butiker till antalet kunder till antalet frilansare, säger Sunil Dutt och fortsätter:

– Vi börjar med Stockholm, sen breder vi ut oss i Storstockholm och senare i hela Sverige. Vi rör oss snabbt.

Mer om: e-handel | leveranser | Vembla
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nyhetsbrev

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Arkiv

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Nu separeras RNB

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Elgiganten tjuvstartar shoppingdag med hel helg

På nytt jobb
Ny på Jysk

Beijers växer i Skåne med varuhus nr 83

Monopolstrid inför Singles Day

Tror på pop up-butiken – ska rekrytera 200 medarbetare

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

XL-Bygg satsar på egna produkter 

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.176