23948sdkhjf

De vill leverera matkassar inom en timme

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nytt företag testar hyperlokal lösning för snabba leveranser.

Vembla är företaget vars affärsidé är att erbjuda kunderna leveranser av dagligvaror inom en timme från beställning. Just nu testar det ett år gamla företaget sin snabba och hyperlokala e-handelslösning.

Läs också: ABS Wheels öppnar upp för franchise

Det Vembla gör är att de agerar som en sorts mellanhand mellan butikerna och kunderna . En kund lägger en beställning via Vemblas app eller hemsida, varpå en frilansare utför själva leveransen, inom en timme.

– Vi brukar beskriva oss som Ubereats för livsmedel. Det finns ett antal liknande lösningar i andra delar av världen men ingenting som gör just det i Sverige idag, säger Sunil Dutt, vd och medgrundare av Vembla till Fri Köpenskap.

I appen kan kunderna välja mellan flera olika butiker i närområdet, både butiker som samarbetar med Vembla, men även butiker som inte är anslutna.

Snabbheten är den stora konkurrensfördelen för Vembla enligt Sunil Dutt som menar att företaget inte är en konkurrent till de stora kedjorna och deras egna e-handlar, utan snarare en möjlighet till merförsäljning.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

– Kunderna vill ha sakerna direkt men beställer man idag får man kanske hem det om två dagar, det går inte så snabbt som man vill, säger han.

Även priset hoppas Vembla ska bli konkurrenskraftigt i jämförelse med dagens e-handelslösningar.

– Nu tar vi en marginal per produkt men tanken är den premien ska gå ner mot noll; då det ger butikerna merförsäljning, så att det i slutändan är de som står för kostnaden. Det är där vi har vår primära inkomstkälla idag men sen kan vi även samla in kunddata och se var produkterna säljs och vilka som köper dom, vi kommer ha väldigt bra data som går att sälja vidare på aggregerad nivå samt att vi kan nyttja datan för eget bruk för att förbättra kundupplevelsen.

Betan är tänkt att pågå till september i centrala Stockholm och Vembla har planer på att expandera vidare efter det.

– Eftersom vår modell är hyperlokal går den att applicera även på mindre områden som närkommuner och närförorter, det handlar bara om att optimera butiker till antalet kunder till antalet frilansare, säger Sunil Dutt och fortsätter:

– Vi börjar med Stockholm, sen breder vi ut oss i Storstockholm och senare i hela Sverige. Vi rör oss snabbt.

Mer om: e-handel | leveranser | Vembla
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.141