23948sdkhjf

Stockmann överväger att sälja Lindex

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Den finska ägaren undersöker ”strategiska alternativ för bolagets ägarskap”.

Det finländska mode- och varubolaget Stockmann kommer utvärdera olika strategiska alternativ för ägarskapet i Lindex. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Lindex + Boozt = sant

"Styrelsen ser en stor potential i Lindex framtida utveckling, och har därför beslutat att undersöka strategiska alternativ för bolagets ägarskap", skriver Stockmann utan nämna att några av alternativen. Mer information utlovas när "undersökningen framskrider".

Stockmann, som köpte ut Lindex från Stockholmsbörsen hösten 2007, skriver att koncernens styrelse nyligen klubbade en uppdaterad strategi för Lindex, en strategi som gäller fram till och med 2023.

"Målet är att ytterligare stärka den internationella tillväxten och i synnerhet den digitala transformationen. Lindex har en stark marknadsposition i Norden, en snabbt växande näthandelsverksamhet, ett fungerande och flexibelt butiksnätverk samt en ökande lönsamhet", heter det.

Av ett separat pressmeddelande framgår att Lindex rörelseresultat under första halvåret 2019 blev 65 miljoner kronor, en ökning med 30 miljoner kronor från motsvarande period året innan.

Läs också: Lindex till Danmark

Försäljningen under samma period minskade med 1,3 procent i lokala valutor. Under andra kvartalet minskade försäljningen med 4,1 procent i lokala valutor.

"Vi liksom branschen har påverkats av en kall vår och vi har dessutom haft en kalendereffekt med påsken. Vi har dock ökat vårt snittköp samt förbättrat vår marginal genom att vi har minskat våra prisnedsättningar. Det visar att vi har stärkt vårt kommersiella modeerbjudande och att vi lyckas i vårt kundmöte" säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i pressmeddelandet.

Lindex onlineförsäljning ökade med 29,6 procent under första halvåret.

Mer om:Lindex |Stockmann
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.135