23948sdkhjf

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Sporthyra breddar ägarbilden och för att kunna dra upp expansionstempot.

Sportkedjan Sporthyra, med fem butiker i Sverige, breddar ägarbilden med att plocka in riskkapitalbolaget Renevatio i delägarkretsen.

Ambitionen är att accelerera tillväxten i Sverige och ta konceptet till nya marknader.

- Vi märker en kraftig ökning i intresset för att hyra utrustning och ser tre tydliga kundkategorier. De som hyr till hela familjen sparar tusentals kronor varje år genom att inte köpa ny utrustning till de ständigt växande barnen, de som är riktiga prylnördar och vill ha det senaste inför varje säsong, och slutligen den växande kundgrupp som vill göra ett medvetet miljöval genom att välja att hyra utrusning istället för köp av nya prylar, säger Erik Liljeberg, grundare och marknadschef för Sporthyra i Norden.

Sporthyras affärsidé är att hyra ut sportutrustning inom bland annat alpin- och längdskidåkning och skridsko samt bland annat takboxar i storvolym istället för att sälja i nyskick.

Kedjan grundades 2013 och omfattar i dag butiker i Stockholm, Göteborg, Kungälv, Västerås och Eskilstuna.

Tillväxttakten har legat på 35 procent per år och i ett pressmeddelande skriver bolaget att 2018/2019 blev en rekordsäsong.  Sporthyra Norden hade en omsättning på knappt 10 miljoner kronor ifjol och gjorde en förlust på 1,5 miljoner kronor 2018.

- Sporthyra har redan bevisat att uthyrningsmodellen fungerar i stor skala inom sporthandeln och vi ser att uthyrning generellt sett växer inom alla marknader och segment. Sporthyra har hittat formeln som förenar ett hållbarhetstänk i både ekonomi och miljö. Vi ser fram emot en spännande tillväxtresa med Sporthyras starka team, säger Magnus Jopevi, vd på Renevatio i en kommentar.

Den nya delägaren Renevatio har även Golfhäftet och OnTee i portföljen och därmed tidigare erfarenhet av sportbranschen.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047