23948sdkhjf

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sporthyra breddar ägarbilden och för att kunna dra upp expansionstempot.

Sportkedjan Sporthyra, med fem butiker i Sverige, breddar ägarbilden med att plocka in riskkapitalbolaget Renevatio i delägarkretsen.

Ambitionen är att accelerera tillväxten i Sverige och ta konceptet till nya marknader.

- Vi märker en kraftig ökning i intresset för att hyra utrustning och ser tre tydliga kundkategorier. De som hyr till hela familjen sparar tusentals kronor varje år genom att inte köpa ny utrustning till de ständigt växande barnen, de som är riktiga prylnördar och vill ha det senaste inför varje säsong, och slutligen den växande kundgrupp som vill göra ett medvetet miljöval genom att välja att hyra utrusning istället för köp av nya prylar, säger Erik Liljeberg, grundare och marknadschef för Sporthyra i Norden.

Sporthyras affärsidé är att hyra ut sportutrustning inom bland annat alpin- och längdskidåkning och skridsko samt bland annat takboxar i storvolym istället för att sälja i nyskick.

Kedjan grundades 2013 och omfattar i dag butiker i Stockholm, Göteborg, Kungälv, Västerås och Eskilstuna.

Tillväxttakten har legat på 35 procent per år och i ett pressmeddelande skriver bolaget att 2018/2019 blev en rekordsäsong.  Sporthyra Norden hade en omsättning på knappt 10 miljoner kronor ifjol och gjorde en förlust på 1,5 miljoner kronor 2018.

- Sporthyra har redan bevisat att uthyrningsmodellen fungerar i stor skala inom sporthandeln och vi ser att uthyrning generellt sett växer inom alla marknader och segment. Sporthyra har hittat formeln som förenar ett hållbarhetstänk i både ekonomi och miljö. Vi ser fram emot en spännande tillväxtresa med Sporthyras starka team, säger Magnus Jopevi, vd på Renevatio i en kommentar.

Den nya delägaren Renevatio har även Golfhäftet och OnTee i portföljen och därmed tidigare erfarenhet av sportbranschen.


Mer om: Sporthyra
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.132