23948sdkhjf

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sporthyra breddar ägarbilden och för att kunna dra upp expansionstempot.

Sportkedjan Sporthyra, med fem butiker i Sverige, breddar ägarbilden med att plocka in riskkapitalbolaget Renevatio i delägarkretsen.

Ambitionen är att accelerera tillväxten i Sverige och ta konceptet till nya marknader.

- Vi märker en kraftig ökning i intresset för att hyra utrustning och ser tre tydliga kundkategorier. De som hyr till hela familjen sparar tusentals kronor varje år genom att inte köpa ny utrustning till de ständigt växande barnen, de som är riktiga prylnördar och vill ha det senaste inför varje säsong, och slutligen den växande kundgrupp som vill göra ett medvetet miljöval genom att välja att hyra utrusning istället för köp av nya prylar, säger Erik Liljeberg, grundare och marknadschef för Sporthyra i Norden.

Sporthyras affärsidé är att hyra ut sportutrustning inom bland annat alpin- och längdskidåkning och skridsko samt bland annat takboxar i storvolym istället för att sälja i nyskick.

Kedjan grundades 2013 och omfattar i dag butiker i Stockholm, Göteborg, Kungälv, Västerås och Eskilstuna.

Tillväxttakten har legat på 35 procent per år och i ett pressmeddelande skriver bolaget att 2018/2019 blev en rekordsäsong.  Sporthyra Norden hade en omsättning på knappt 10 miljoner kronor ifjol och gjorde en förlust på 1,5 miljoner kronor 2018.

- Sporthyra har redan bevisat att uthyrningsmodellen fungerar i stor skala inom sporthandeln och vi ser att uthyrning generellt sett växer inom alla marknader och segment. Sporthyra har hittat formeln som förenar ett hållbarhetstänk i både ekonomi och miljö. Vi ser fram emot en spännande tillväxtresa med Sporthyras starka team, säger Magnus Jopevi, vd på Renevatio i en kommentar.

Den nya delägaren Renevatio har även Golfhäftet och OnTee i portföljen och därmed tidigare erfarenhet av sportbranschen.


Mer om: Sporthyra
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Ellos öppnar outlet

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142