23948sdkhjf

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Vd Hermann Haraldsson: Vi är i bra form.

Allan Junge-Jensen, finanschef och medgrundare av Boozt har bestämt sig för att lämna bolaget i slutet av januari 2020 för en fortsatt karriär utanför Boozt. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Allan Junge-Jensen har varit hos Boozt sedan 2011. Han var en av dem som re-lanserade Boozt 2011 och därmed grundade Boozt.com som den multi-brandplattform bolaget är känt för idag.

– Jag har verkligen uppskattat min tid i Boozt. Det har varit väldigt givande både utifrån ett professionellt och personligt perspektiv och jag tar med mig många fantastiska erfarenheter. Jag är stolt över det bolag vi har byggt, vilket nu står starkt. Personligen söker jag nu en roll med mer kommersiell profil”, säger Allan Junge-Jensen i ett uttalande.

Processen att finna hans ersättare kommer påbörjas.

Boozts nettoomsättning steg med 25,7 procent det andra kvartalet där Boozt.com växte 20,8 procent och Booztlet.com med 156 procent.

Läs också: Lämnar Boozt

De två största marknaderna Danmark och Sverige, som var för sig representerar 35 procent av nettoomsättningen, växte med 22,1 respektive 23,3 procent. Finland hade en tillväxt på 26,9 procent medan Norge ökade med 18,2 procent, påverkat av att Booztlet.com inte har någon försäljning i Norge.

Ökningen på 92,3 procent i Övriga Europa drevs av ett ökat kundintresse för nordiska modevarumärken samt en ökad marknadsföring online jämfört med motsvarande period föregående år.

Rörelseresultatet (ebit) steg till 48,9 miljoner kronor (34,1). De fysiska butikernas förlust uppgick till 8,6 miljoner (-4,9) och förlusten drevs av Beauty by Booztbutiken i Köpenhamn samt av engångskostnader, inklusive nedskrivningar på 4,9 miljoner kronor, hänförliga till stängningen av Beauty by Boozt-butiken i Roskilde.

Rörelsemarginalen var 5,4 procent (4,8). Bruttomarginalen uppgick till 40,7 procent (42,0).

"Vi behåller vår prognos om en nettoomsättningstillväxt på över 27 procent för helåret och en förbättrad justerad rörelsemarginal jämfört med 2018. Vi är i bra form och ser fram emot att leverera ett starkt utfall för det kommande halvåret", skriver vd Hermann Haraldsson i delårsrapporten.

Boozt har också offfentiggjort att bolaget köpt den danska apputvecklaren Touchlogic för cirka 10 miljoner kronor.

Mer om:Boozt
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Shopgun blir eReklamblad

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Nyhetsbrev

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Arkiv

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Finska Posten köper Aditro

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.112