23948sdkhjf

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Vd Hermann Haraldsson: Vi är i bra form.

Allan Junge-Jensen, finanschef och medgrundare av Boozt har bestämt sig för att lämna bolaget i slutet av januari 2020 för en fortsatt karriär utanför Boozt. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Lämnar Boozt

Allan Junge-Jensen har varit hos Boozt sedan 2011. Han var en av dem som re-lanserade Boozt 2011 och därmed grundade Boozt.com som den multi-brandplattform bolaget är känt för idag.

– Jag har verkligen uppskattat min tid i Boozt. Det har varit väldigt givande både utifrån ett professionellt och personligt perspektiv och jag tar med mig många fantastiska erfarenheter. Jag är stolt över det bolag vi har byggt, vilket nu står starkt. Personligen söker jag nu en roll med mer kommersiell profil”, säger Allan Junge-Jensen i ett uttalande.

Processen att finna hans ersättare kommer påbörjas.

Boozts nettoomsättning steg med 25,7 procent det andra kvartalet där Boozt.com växte 20,8 procent och Booztlet.com med 156 procent.

Läs också: Boozt gör logistiksatsning i E-City Engelholm

De två största marknaderna Danmark och Sverige, som var för sig representerar 35 procent av nettoomsättningen, växte med 22,1 respektive 23,3 procent. Finland hade en tillväxt på 26,9 procent medan Norge ökade med 18,2 procent, påverkat av att Booztlet.com inte har någon försäljning i Norge.

Ökningen på 92,3 procent i Övriga Europa drevs av ett ökat kundintresse för nordiska modevarumärken samt en ökad marknadsföring online jämfört med motsvarande period föregående år.

Rörelseresultatet (ebit) steg till 48,9 miljoner kronor (34,1). De fysiska butikernas förlust uppgick till 8,6 miljoner (-4,9) och förlusten drevs av Beauty by Booztbutiken i Köpenhamn samt av engångskostnader, inklusive nedskrivningar på 4,9 miljoner kronor, hänförliga till stängningen av Beauty by Boozt-butiken i Roskilde.

Rörelsemarginalen var 5,4 procent (4,8). Bruttomarginalen uppgick till 40,7 procent (42,0).

"Vi behåller vår prognos om en nettoomsättningstillväxt på över 27 procent för helåret och en förbättrad justerad rörelsemarginal jämfört med 2018. Vi är i bra form och ser fram emot att leverera ett starkt utfall för det kommande halvåret", skriver vd Hermann Haraldsson i delårsrapporten.

Boozt har också offfentiggjort att bolaget köpt den danska apputvecklaren Touchlogic för cirka 10 miljoner kronor.

Mer om:Boozt
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Arkiv

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.121