23948sdkhjf

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Vd Hermann Haraldsson: Vi är i bra form.

Allan Junge-Jensen, finanschef och medgrundare av Boozt har bestämt sig för att lämna bolaget i slutet av januari 2020 för en fortsatt karriär utanför Boozt. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Lämnar Boozt

Allan Junge-Jensen har varit hos Boozt sedan 2011. Han var en av dem som re-lanserade Boozt 2011 och därmed grundade Boozt.com som den multi-brandplattform bolaget är känt för idag.

– Jag har verkligen uppskattat min tid i Boozt. Det har varit väldigt givande både utifrån ett professionellt och personligt perspektiv och jag tar med mig många fantastiska erfarenheter. Jag är stolt över det bolag vi har byggt, vilket nu står starkt. Personligen söker jag nu en roll med mer kommersiell profil”, säger Allan Junge-Jensen i ett uttalande.

Processen att finna hans ersättare kommer påbörjas.

Boozts nettoomsättning steg med 25,7 procent det andra kvartalet där Boozt.com växte 20,8 procent och Booztlet.com med 156 procent.

Läs också: Boozt gör logistiksatsning i E-City Engelholm

De två största marknaderna Danmark och Sverige, som var för sig representerar 35 procent av nettoomsättningen, växte med 22,1 respektive 23,3 procent. Finland hade en tillväxt på 26,9 procent medan Norge ökade med 18,2 procent, påverkat av att Booztlet.com inte har någon försäljning i Norge.

Ökningen på 92,3 procent i Övriga Europa drevs av ett ökat kundintresse för nordiska modevarumärken samt en ökad marknadsföring online jämfört med motsvarande period föregående år.

Rörelseresultatet (ebit) steg till 48,9 miljoner kronor (34,1). De fysiska butikernas förlust uppgick till 8,6 miljoner (-4,9) och förlusten drevs av Beauty by Booztbutiken i Köpenhamn samt av engångskostnader, inklusive nedskrivningar på 4,9 miljoner kronor, hänförliga till stängningen av Beauty by Boozt-butiken i Roskilde.

Rörelsemarginalen var 5,4 procent (4,8). Bruttomarginalen uppgick till 40,7 procent (42,0).

"Vi behåller vår prognos om en nettoomsättningstillväxt på över 27 procent för helåret och en förbättrad justerad rörelsemarginal jämfört med 2018. Vi är i bra form och ser fram emot att leverera ett starkt utfall för det kommande halvåret", skriver vd Hermann Haraldsson i delårsrapporten.

Boozt har också offfentiggjort att bolaget köpt den danska apputvecklaren Touchlogic för cirka 10 miljoner kronor.

Mer om:Boozt
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Nyhetsbrev

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Arkiv

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.193