23948sdkhjf

Muji: "Vi vill växa i Europa”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Mujis nya butik om 1216 kvadratmeter upptar i princip hela plan 4 på Åhléns city i Stockholm.

Läs också: Muji i egen regi

Muji, grundat 1989,  har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september i fjol drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis.

I samband med butiksöppningen den 16 augusti lanserar kedjan även e-handel för Sverige och den nya stora franschisebutiken blir den första och hittills enda i sitt slag i Sverige för Muji.

Stockholmsbutiken är för närvarande också den största för den japanska kedjan i Europa. I sortimentet finns bland annat ett utökat modesegment för dam, herr och barn. 

Satoru Matsuzaki, vd för Muji och på besök i Stockholm från Tokyo och kedjans vd för Norden Ino Ryosuke betätter för Habit att modedelen står för 80 procent av kedjans omsättning globalt och att inte minst underkläder och strumpor är omtyckta segment. I den nya Stockholmsbutiken finns även en avdelning för barnkläder och accessoarer. 

— Det finns stora likheter mellan Japan och Sverige och vi delar samma typ av estetik. Våra modeprodukter är omtyckta inte minst för materialen och kvaliteten och vi använder ekologisk bomull, säger Satoru Matsuzaki till Dagens Handel.

Nya produktsortiment i butiken är vid sidan av det utökade modesegmentet  även möbler, sängkläder, textilier och belysning. I butiken ska även  service för e-handeln erbjudas och därtill finns service i form av inredningsrådgivare, stylingrådgivare, smakrådgivare och broderistation för att kunna erbjuda personaliserade produkter. 

Den nya egna butiken har planerats under tre år och sedan i september i fjol under ledningen av Ino Ryosuke som är vd för Muji i Norden. Han är påtagligt nöjd över att kunna presentera den nya butiken och gå från en yta om senast drygt 200 kvadratmeter till 1216 kvadratmeter. 

— Vi har väldigt god relation med Åhléns och för oss var det väldigt viktigt att den första butiken i Sverige skulle ligga i  Åhléns city. Vi ville också ha en stor yta för att kunna presentera hela vårt sortiment och även erbjuda olika typer av service, säger Satoru Matsuzaki, vd för Muji till Dagens Handel.

Kedjan har stora planer för Europa och inte minst Norden. I november öppnar Muji butik i Helsingfors och Satoru Matsuzaki berättar också att kedjan ska etablera en butik i Köpenhamn under nästa år. Hur etableringsplanen ser ut för Sverige vill han inte kommentera ännu.

— Vår filosofi är inte att  vi ska ha ett bestämt antal butiker men naturligtvis tittar vi på Göteborg och Malmö. När vi nu driver butikerna i egen regi kan vi också bestämma själva var de ska ligga och vi är öppna för både citylägen och köpcentrum. Men första ska vi utvärdera och njuta över att öppna den här butiken, säger Ino Ryosuke till Dagens Handel.

Mer om: Muji
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Flygplatsbutik för Newbie

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nyhetsbrev

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Arkiv

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.216