23948sdkhjf

Fortsatt trögt för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat resultat. Nu väntar fortsatta butiksstängningar, besparingar och satsningar online för modebolaget.

Fredagens rapportsläpp visar på fortsatta utmaningar för modebolaget trots kostnadsbesparingsåtgärder och butiksstängningar.

Under andra kvartalet minskade försäljningen med 18 procent och resultatet försämrades ytterligare.

Bolagets ska minska kostnaderna med 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Under andra kvartalet realiserades kostnadsbesparingar om 7 miljoner kronor.

Bolaget fortsätter samtidigt med att stänga butiker för att minska kostnaderna och stängde under kvartalet butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.

I maj stängdes butiken i köpcentrumet A6 i Jönköping och modebolaget har istället närvaro genom en shop-in-shop som drivs av en återförsäljare. I september läggs butiken på Karl Johan i Oslo i Norge ned.

Under andra kvartalet stängdes även de partnerdrivna butikerna i Boulder och Aspen i Colorado i USA.

Förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att drastiskt minska bolaget egna butiksnät. I april öppnade licenstagaren i Portugal en butik på varuhuset El Corte Inglès i Porto.

Samtidigt skriver bolaget att det är i de egna kanalerna som tillväxten ökar och Odd Molly ser framförallt en framtid i onlineförsäljning men också via starka återförsäljare och partnerskap via licens, heter det i kvartalsrapporten.

I den egna butiken ska försäljningen ha ökat och även fortsatt ska modebolaget satsa på att öka också via externa e-handlare och via starka återförsäljare och internationella partnerskap

I rapporten skriver vd Jennie Högstedt Björk ”medan detaljhandelsverksamheten förbättrade lönsamheten fortsatte grossistverksamheten försämras till följd av lägre försäljning och en fortsatt negativ påverkan från utförsäljning av äldre säsonger i lager”.

Under andra kvartalet, 1 april – 30 juni, uppgick den totala nettoomsättningen till 62,7 miljoner kronor vilket var en minskning med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol då omsättningen uppgick till 76,3 miljoner kronor . Rörelseresultatet uppgick till -17,9 miljoner kronor (-11,9) och resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-10,3).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Ellos öppnar outlet

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.126