23948sdkhjf

Fortsatt trögt för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat resultat. Nu väntar fortsatta butiksstängningar, besparingar och satsningar online för modebolaget.

Fredagens rapportsläpp visar på fortsatta utmaningar för modebolaget trots kostnadsbesparingsåtgärder och butiksstängningar.

Under andra kvartalet minskade försäljningen med 18 procent och resultatet försämrades ytterligare.

Bolagets ska minska kostnaderna med 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Under andra kvartalet realiserades kostnadsbesparingar om 7 miljoner kronor.

Bolaget fortsätter samtidigt med att stänga butiker för att minska kostnaderna och stängde under kvartalet butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.

I maj stängdes butiken i köpcentrumet A6 i Jönköping och modebolaget har istället närvaro genom en shop-in-shop som drivs av en återförsäljare. I september läggs butiken på Karl Johan i Oslo i Norge ned.

Under andra kvartalet stängdes även de partnerdrivna butikerna i Boulder och Aspen i Colorado i USA.

Förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att drastiskt minska bolaget egna butiksnät. I april öppnade licenstagaren i Portugal en butik på varuhuset El Corte Inglès i Porto.

Samtidigt skriver bolaget att det är i de egna kanalerna som tillväxten ökar och Odd Molly ser framförallt en framtid i onlineförsäljning men också via starka återförsäljare och partnerskap via licens, heter det i kvartalsrapporten.

I den egna butiken ska försäljningen ha ökat och även fortsatt ska modebolaget satsa på att öka också via externa e-handlare och via starka återförsäljare och internationella partnerskap

I rapporten skriver vd Jennie Högstedt Björk ”medan detaljhandelsverksamheten förbättrade lönsamheten fortsatte grossistverksamheten försämras till följd av lägre försäljning och en fortsatt negativ påverkan från utförsäljning av äldre säsonger i lager”.

Under andra kvartalet, 1 april – 30 juni, uppgick den totala nettoomsättningen till 62,7 miljoner kronor vilket var en minskning med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol då omsättningen uppgick till 76,3 miljoner kronor . Rörelseresultatet uppgick till -17,9 miljoner kronor (-11,9) och resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-10,3).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Flygplatsbutik för Newbie

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nyhetsbrev

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Arkiv

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.169