23948sdkhjf

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butikssäljarna har dock ryckt upp sig när det kommer till kundvård i och runt provrummet, enligt en ny undersökning. Här är kedjan av 16 undersökta som lyckas bäst.

Betyget på kedjornas bemötande vid provrummen

Siffran visar andel av måluppfyllelse.

1. G-star: 83%

2. VeroModa: 71%

3. Carlings: 69%

3. Joy: 69%

5. Twilfit: 63%

6. Brothers: 60%

6. Cubus: 60%

8. BikBok: 54%

8. Volt: 54%

10. MQ: 51%

11. Dressmann: 46%

11. Indiska: 46%

13. Gina Tricot: 37%

13. KappAhl: 37%

15. Lindex: 29%

16. H&M: 20%

Daymaker har för andra året i rad undersök hur bra 16 modekedjor är på att ta hand om kunderna i provrummet och kommit fram till att G-Star är bäst på att ta hand om kunderna i och runt provrummet.

 Sämst av de 16 kedjorna är H&M som kvalar in på jumboplatsen. 

Undersökning visar att kedjorna har blivit bättre på att ta hand om kunderna i provrummen. I årets mätning landar helhetsintrycket på 53 procent vilket är att jämföra med 49 procent 2018.

– Kedjorna har blivit bättre på att vårda sina kunder i provrummet, men fortfarande är det bara varannan säljare som kommer tillbaka till provhytten för att se hur det går för kunden, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker i en kommentar.

Butikssäljarna har dock enligt undersökningen blivit bättre på att informera om vilka storlekar som finns tillgängliga och plocka fram alternativ och hjälpa till. 

56 procent av säljarna kom i årets undersökning tillbaka till kunden vilket var en förbättring mot förra året då 44 procent av säljarna fångade upp kunden i provrummet.

Överlag visar undersökningen att det finns ett starkt samband mellan nöjda kunder och att få hjälp vid provrummet på ett bra sätt.

– Att som kund bli ordentligt hjälpt i provrummet – den plats som de allra flesta drar sig för att besöka – har en enorm påverkan på kundlojaliteten och försäljningen. Vi ser också att de kedjor där säljarna tar kunden genom hela säljprocessen har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, säger Lotta Eriksson i en kommentar.

Undersökningen Daymakerindex Provrum 2019 bygger på mätmetoden mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Butikerna har rankats utifrån sju frågeställningar kopplade till provrummet. Fem observationer har utförts per kedja.

Observationerna genomfördes under perioden den 12 januari i år till den 1 februari 2019.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.139