23948sdkhjf

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Butikssäljarna har dock ryckt upp sig när det kommer till kundvård i och runt provrummet, enligt en ny undersökning. Här är kedjan av 16 undersökta som lyckas bäst.

Betyget på kedjornas bemötande vid provrummen

Siffran visar andel av måluppfyllelse.

1. G-star: 83%

2. VeroModa: 71%

3. Carlings: 69%

3. Joy: 69%

5. Twilfit: 63%

6. Brothers: 60%

6. Cubus: 60%

8. BikBok: 54%

8. Volt: 54%

10. MQ: 51%

11. Dressmann: 46%

11. Indiska: 46%

13. Gina Tricot: 37%

13. KappAhl: 37%

15. Lindex: 29%

16. H&M: 20%

Daymaker har för andra året i rad undersök hur bra 16 modekedjor är på att ta hand om kunderna i provrummet och kommit fram till att G-Star är bäst på att ta hand om kunderna i och runt provrummet.

 Sämst av de 16 kedjorna är H&M som kvalar in på jumboplatsen. 

Undersökning visar att kedjorna har blivit bättre på att ta hand om kunderna i provrummen. I årets mätning landar helhetsintrycket på 53 procent vilket är att jämföra med 49 procent 2018.

– Kedjorna har blivit bättre på att vårda sina kunder i provrummet, men fortfarande är det bara varannan säljare som kommer tillbaka till provhytten för att se hur det går för kunden, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker i en kommentar.

Butikssäljarna har dock enligt undersökningen blivit bättre på att informera om vilka storlekar som finns tillgängliga och plocka fram alternativ och hjälpa till. 

56 procent av säljarna kom i årets undersökning tillbaka till kunden vilket var en förbättring mot förra året då 44 procent av säljarna fångade upp kunden i provrummet.

Överlag visar undersökningen att det finns ett starkt samband mellan nöjda kunder och att få hjälp vid provrummet på ett bra sätt.

– Att som kund bli ordentligt hjälpt i provrummet – den plats som de allra flesta drar sig för att besöka – har en enorm påverkan på kundlojaliteten och försäljningen. Vi ser också att de kedjor där säljarna tar kunden genom hela säljprocessen har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, säger Lotta Eriksson i en kommentar.

Undersökningen Daymakerindex Provrum 2019 bygger på mätmetoden mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers. Butikerna har rankats utifrån sju frågeställningar kopplade till provrummet. Fem observationer har utförts per kedja.

Observationerna genomfördes under perioden den 12 januari i år till den 1 februari 2019.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Nyhetsbrev

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Arkiv

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.584