23948sdkhjf

Så sålde Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Satsar framåt på egen och extern e-handel och marknadsplatser.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick Björn Borgs nettoomsättning till 141,7 miljoner kronor (140,3) vilket var en ökning med 1,0 procent.  

"Den positiva omsättningsutvecklingen jämfört med föregående års andra kvartal är till största del förklarat av en ökad nettoomsättning i grossistverksamheten i Holland och Belgien som ökade 40 procent", skriver bolaget i rapporten.

Även i Sverige och Tyskland växte grossistverksamheten under kvartalet med 6 respektive 8 procent medan Finland är en utmaning för bolaget och omsättningen i grossitledet minskade med 63 procent. Enligt rapporten var det ett resultat av avslutade samarbeteten med ett antal kunder "vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning".

I jämförbara egna butiker i Sverige ökade försäljningen med 1 procent mot föregående år medan försäljningen i  jämförbara egna butiker i Holland och Belgien minskade med 1 procent. Försäljningen i butiken i England ökade med 4 procent jämfört med föregående år. 

Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 32,1 miljoner kronor (31,0), vilket var en ökning om 3,5 procent. I den egna e-handeln i Sverige ökade försäljningen med 8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till –1,7 miljoner kronor (2,9). Resultat efter skatt uppgick till –2,3 miljoner kronor (1,5). 

Kvartalets rörelseresultatet minskade mot föregående år på grund av negativa valutaeffekter på bruttomarginalen.

"Avslutningsvis så konstaterar jag att vi gör ett svagt kvartal. Andra kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal resultatmässigt och i år möter vi dessutom positiva valutaeffekter jämfört med förra året", skriver vd Henrik Bunge och lägger till att bolaget kan prestera bättre.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trendbrott i gränshandeln

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Emmaus tredje second hand-butik

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Arkiv

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Två nya Jyskinvigningar

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.126