23948sdkhjf

Så sålde Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Satsar framåt på egen och extern e-handel och marknadsplatser.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick Björn Borgs nettoomsättning till 141,7 miljoner kronor (140,3) vilket var en ökning med 1,0 procent.  

"Den positiva omsättningsutvecklingen jämfört med föregående års andra kvartal är till största del förklarat av en ökad nettoomsättning i grossistverksamheten i Holland och Belgien som ökade 40 procent", skriver bolaget i rapporten.

Även i Sverige och Tyskland växte grossistverksamheten under kvartalet med 6 respektive 8 procent medan Finland är en utmaning för bolaget och omsättningen i grossitledet minskade med 63 procent. Enligt rapporten var det ett resultat av avslutade samarbeteten med ett antal kunder "vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning".

I jämförbara egna butiker i Sverige ökade försäljningen med 1 procent mot föregående år medan försäljningen i  jämförbara egna butiker i Holland och Belgien minskade med 1 procent. Försäljningen i butiken i England ökade med 4 procent jämfört med föregående år. 

Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 32,1 miljoner kronor (31,0), vilket var en ökning om 3,5 procent. I den egna e-handeln i Sverige ökade försäljningen med 8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till –1,7 miljoner kronor (2,9). Resultat efter skatt uppgick till –2,3 miljoner kronor (1,5). 

Kvartalets rörelseresultatet minskade mot föregående år på grund av negativa valutaeffekter på bruttomarginalen.

"Avslutningsvis så konstaterar jag att vi gör ett svagt kvartal. Andra kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal resultatmässigt och i år möter vi dessutom positiva valutaeffekter jämfört med förra året", skriver vd Henrik Bunge och lägger till att bolaget kan prestera bättre.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.454