23948sdkhjf

Så sålde Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Satsar framåt på egen och extern e-handel och marknadsplatser.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick Björn Borgs nettoomsättning till 141,7 miljoner kronor (140,3) vilket var en ökning med 1,0 procent.  

"Den positiva omsättningsutvecklingen jämfört med föregående års andra kvartal är till största del förklarat av en ökad nettoomsättning i grossistverksamheten i Holland och Belgien som ökade 40 procent", skriver bolaget i rapporten.

Även i Sverige och Tyskland växte grossistverksamheten under kvartalet med 6 respektive 8 procent medan Finland är en utmaning för bolaget och omsättningen i grossitledet minskade med 63 procent. Enligt rapporten var det ett resultat av avslutade samarbeteten med ett antal kunder "vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning".

I jämförbara egna butiker i Sverige ökade försäljningen med 1 procent mot föregående år medan försäljningen i  jämförbara egna butiker i Holland och Belgien minskade med 1 procent. Försäljningen i butiken i England ökade med 4 procent jämfört med föregående år. 

Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 32,1 miljoner kronor (31,0), vilket var en ökning om 3,5 procent. I den egna e-handeln i Sverige ökade försäljningen med 8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till –1,7 miljoner kronor (2,9). Resultat efter skatt uppgick till –2,3 miljoner kronor (1,5). 

Kvartalets rörelseresultatet minskade mot föregående år på grund av negativa valutaeffekter på bruttomarginalen.

"Avslutningsvis så konstaterar jag att vi gör ett svagt kvartal. Andra kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal resultatmässigt och i år möter vi dessutom positiva valutaeffekter jämfört med förra året", skriver vd Henrik Bunge och lägger till att bolaget kan prestera bättre.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Han förenar tre kedjor i en butik

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.153