23948sdkhjf

Så sålde Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Satsar framåt på egen och extern e-handel och marknadsplatser.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick Björn Borgs nettoomsättning till 141,7 miljoner kronor (140,3) vilket var en ökning med 1,0 procent.  

"Den positiva omsättningsutvecklingen jämfört med föregående års andra kvartal är till största del förklarat av en ökad nettoomsättning i grossistverksamheten i Holland och Belgien som ökade 40 procent", skriver bolaget i rapporten.

Även i Sverige och Tyskland växte grossistverksamheten under kvartalet med 6 respektive 8 procent medan Finland är en utmaning för bolaget och omsättningen i grossitledet minskade med 63 procent. Enligt rapporten var det ett resultat av avslutade samarbeteten med ett antal kunder "vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning".

I jämförbara egna butiker i Sverige ökade försäljningen med 1 procent mot föregående år medan försäljningen i  jämförbara egna butiker i Holland och Belgien minskade med 1 procent. Försäljningen i butiken i England ökade med 4 procent jämfört med föregående år. 

Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 32,1 miljoner kronor (31,0), vilket var en ökning om 3,5 procent. I den egna e-handeln i Sverige ökade försäljningen med 8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till –1,7 miljoner kronor (2,9). Resultat efter skatt uppgick till –2,3 miljoner kronor (1,5). 

Kvartalets rörelseresultatet minskade mot föregående år på grund av negativa valutaeffekter på bruttomarginalen.

"Avslutningsvis så konstaterar jag att vi gör ett svagt kvartal. Andra kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal resultatmässigt och i år möter vi dessutom positiva valutaeffekter jämfört med förra året", skriver vd Henrik Bunge och lägger till att bolaget kan prestera bättre.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.163