23948sdkhjf

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Enligt Daymaker, som baserar statistiken på mystery shopping-undersökningar i hela Europa, finns enorma fördelar att vinna genom att höja sitt kundbemötande i provrummen; både för att få nöjdare kunder men även för att höja omsättningen. Det visade inte minst företagets undersökning Daymakerindex provrum om hur många modekedjor sjabblar bort kunden genom att inte vara tillräckligt lyhörda i provrummen.

Kedjorna som tar hand om kunderna genom hela säljprocessen i provrummet har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, menar Daymaker.

Med anledningen av undersökningen Daymakerindex provrum som släpptes förra veckan om hur bra, eller mindre bra, modekedjorna är på att ta hand om kunden som följer här fem tips på hur kunden på bästa guidas och får en positiv upplevelse i provrummen utan att helt tappas bort och gå ut ur butiken utan att ha shoppat.

Det handlar om allt från att vara förbered, ha rätt skyltning och bemanning, vara experten när det gäller allt från passform till att ha enkla tillbehör att matcha med och framförallt skapa en god ”stanna kvar-känsla”.

5 tips som lyfter upplevelsen vid provrummen

  1. Förberedelse och planering
  • Planera bemanningen. Gör en behovsanalys och ta reda på när flest kunder är i butiken och var de då oftast befinner dig. Om ni är en butik som är bemannad med flera medarbetare behöver ni även säkerställa att ni finns fysiskt där kunderna är. Bestäm var i butiken säljarna ska vara och bestäm hur provrummen ska bemannas.
  • Är provrummen smart placerade? Genom att placera provrummen på en plats där säljaren även kan utföra andra arbetsuppgifter, men ändå vara redo när kunden behöver hjälp, effektiviserar ni arbetstiden.
  • Coacha säljarna! Tipsa medarbetarna om hur de kan fråga och prata med kunderna i provrummet. Vår erfarenhet är att många säljare behöver stöd och support för att ta klivet till att verkligen våga ta initiativ. Använd morgonsamlingar eller liknande till att öva och testa.

  1. Få kunden till provrummet
  • Rätt skyltning. Det är inte ovanligt att kunder letar efter provrummet. Lek kund och kolla så att ni hittar till provrummen från alla håll.
  • Hjälp kunden till provrummet. Varför inte ta plaggen som kunden är intresserad av och hänga in i ett provrum? Säg ”Jag har förberett det här provrummet till dig”. Passa på att exempelvis hänga in en sjal eller ett skärp – det får kunden att känna sig ”vip:ad”.
  • Har ni rätt vara nära provrummet? Det förenklar att ha plagg och varor som kräver mycket säljstöd nära provrummen. Det kan vara exempelvis jeans, festklänningar eller underkläder. Dessutom får säljaren ett större område att jobba med och behöver inte bli ”fast” i provrummet då kundtrycket där är lägre.

  1. Omsorgsförsäljning
  • Ha ”enkla” tillbehör nära. Det kan vara skärp, sjalar, linnen eller liknande. Med kompletterande produkter nära till hands får säljaren möjlighet att visa sitt kunnande om mode, trender och passform.
  • Vad mer kan ni tipsa om? Varför inte ha läppstift, linnevatten, steamer, klädborste eller liknande i närheten. Det ger, precis som tipset ovan, ytterligare ett samtalsämne: ”Får jag tipsa om en produkt som gör att ditt plagg håller längre”, ”prova det här läppstiftet – det skulle passa superbra till tröjan”.
  • Var experten. Om kunden äntligen hittar ett par jeans som den trivs i, ge hen möjlighet att köpa dem i ytterligare en färg. Merförsäljning behöver inte vara tvättpåsar – det kan med fördel vara samma plagg i en annan färg, en höstkappa eller en blus.

  1. Skapa ”Stanna kvar” – känslan.
  • Tänk på värmen. Ett för varmt provrum kan ta kål på vilken provning som helst.
  • Provade plagg och dammtussar – Nej tack! Det är inte kul att som kund komma till ett ostädat provrum med dammtussar på golvet och plagg från den föregående kunden.
  • Tänk på alla. Även på de medföljande – på väninnan, maken/makan eller barnen. Om de är nöjda blir kunden kvar längre. Finns sittplatser? Vatten? Wi-fi?
  • Belysning. Hitta en ljussättning som gör att kunden känner sig fin.

  1. Kunskap säljer
  • Passformen. Ha koll på storlekar och passform, och berätta för kunden vad du ser och vet: ”Jag kommer hjälpa dig så att det blir som du vill ha det.”
  • Färger. Ha koll på vilka färger som ett plagg finns i. Om kunden gillar en tröja är den kanske intresserad av flera färger. Eller om färgen är rätt, men inte passformen – då ska säljaren kunna ta fram något annat i samma färg.
  • Tvättråd. Tala om hur plagget ska skötas för att hålla så länge som möjligt.

Källa: Daymaker

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cervera presenterar nytt affärsområde

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Här öppnar Glitter

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Nyhetsbrev

Nu öppnar Ronneby Outlet

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nytt cityläge för Kjell & Company

Footway vill köpa Caliroots

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Sellpy växer och nyanställer

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.14