23948sdkhjf

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Enligt Daymaker, som baserar statistiken på mystery shopping-undersökningar i hela Europa, finns enorma fördelar att vinna genom att höja sitt kundbemötande i provrummen; både för att få nöjdare kunder men även för att höja omsättningen. Det visade inte minst företagets undersökning Daymakerindex provrum om hur många modekedjor sjabblar bort kunden genom att inte vara tillräckligt lyhörda i provrummen.

Kedjorna som tar hand om kunderna genom hela säljprocessen i provrummet har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, menar Daymaker.

Med anledningen av undersökningen Daymakerindex provrum som släpptes förra veckan om hur bra, eller mindre bra, modekedjorna är på att ta hand om kunden som följer här fem tips på hur kunden på bästa guidas och får en positiv upplevelse i provrummen utan att helt tappas bort och gå ut ur butiken utan att ha shoppat.

Det handlar om allt från att vara förbered, ha rätt skyltning och bemanning, vara experten när det gäller allt från passform till att ha enkla tillbehör att matcha med och framförallt skapa en god ”stanna kvar-känsla”.

5 tips som lyfter upplevelsen vid provrummen

  1. Förberedelse och planering
  • Planera bemanningen. Gör en behovsanalys och ta reda på när flest kunder är i butiken och var de då oftast befinner dig. Om ni är en butik som är bemannad med flera medarbetare behöver ni även säkerställa att ni finns fysiskt där kunderna är. Bestäm var i butiken säljarna ska vara och bestäm hur provrummen ska bemannas.
  • Är provrummen smart placerade? Genom att placera provrummen på en plats där säljaren även kan utföra andra arbetsuppgifter, men ändå vara redo när kunden behöver hjälp, effektiviserar ni arbetstiden.
  • Coacha säljarna! Tipsa medarbetarna om hur de kan fråga och prata med kunderna i provrummet. Vår erfarenhet är att många säljare behöver stöd och support för att ta klivet till att verkligen våga ta initiativ. Använd morgonsamlingar eller liknande till att öva och testa.

  1. Få kunden till provrummet
  • Rätt skyltning. Det är inte ovanligt att kunder letar efter provrummet. Lek kund och kolla så att ni hittar till provrummen från alla håll.
  • Hjälp kunden till provrummet. Varför inte ta plaggen som kunden är intresserad av och hänga in i ett provrum? Säg ”Jag har förberett det här provrummet till dig”. Passa på att exempelvis hänga in en sjal eller ett skärp – det får kunden att känna sig ”vip:ad”.
  • Har ni rätt vara nära provrummet? Det förenklar att ha plagg och varor som kräver mycket säljstöd nära provrummen. Det kan vara exempelvis jeans, festklänningar eller underkläder. Dessutom får säljaren ett större område att jobba med och behöver inte bli ”fast” i provrummet då kundtrycket där är lägre.

  1. Omsorgsförsäljning
  • Ha ”enkla” tillbehör nära. Det kan vara skärp, sjalar, linnen eller liknande. Med kompletterande produkter nära till hands får säljaren möjlighet att visa sitt kunnande om mode, trender och passform.
  • Vad mer kan ni tipsa om? Varför inte ha läppstift, linnevatten, steamer, klädborste eller liknande i närheten. Det ger, precis som tipset ovan, ytterligare ett samtalsämne: ”Får jag tipsa om en produkt som gör att ditt plagg håller längre”, ”prova det här läppstiftet – det skulle passa superbra till tröjan”.
  • Var experten. Om kunden äntligen hittar ett par jeans som den trivs i, ge hen möjlighet att köpa dem i ytterligare en färg. Merförsäljning behöver inte vara tvättpåsar – det kan med fördel vara samma plagg i en annan färg, en höstkappa eller en blus.

  1. Skapa ”Stanna kvar” – känslan.
  • Tänk på värmen. Ett för varmt provrum kan ta kål på vilken provning som helst.
  • Provade plagg och dammtussar – Nej tack! Det är inte kul att som kund komma till ett ostädat provrum med dammtussar på golvet och plagg från den föregående kunden.
  • Tänk på alla. Även på de medföljande – på väninnan, maken/makan eller barnen. Om de är nöjda blir kunden kvar längre. Finns sittplatser? Vatten? Wi-fi?
  • Belysning. Hitta en ljussättning som gör att kunden känner sig fin.

  1. Kunskap säljer
  • Passformen. Ha koll på storlekar och passform, och berätta för kunden vad du ser och vet: ”Jag kommer hjälpa dig så att det blir som du vill ha det.”
  • Färger. Ha koll på vilka färger som ett plagg finns i. Om kunden gillar en tröja är den kanske intresserad av flera färger. Eller om färgen är rätt, men inte passformen – då ska säljaren kunna ta fram något annat i samma färg.
  • Tvättråd. Tala om hur plagget ska skötas för att hålla så länge som möjligt.

Källa: Daymaker

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Åhléns nyinviger i Falun

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.148