23948sdkhjf

Icas nya butikskoncept – följ med in

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Icas nya färdigmatskoncept som testas i Ica Nära Triangeln i Malmö har fått en flygande start och handlaren Apostolia Tsalidou är inte förvånad.

Läs också: Ica ökar – stort som smått

Jag jobbade som konsultchef med konceptet hos Ica centralt innan jag tog över butiken så jag hade god insyn. Dessutom är det en modell som bara kommer att öka eftersom färdigmat är framtiden, säger hon till Fri Köpenskap.

Butiken ligger i köpcentrumet Triangeln i Malmö och har två olika ingångar. En från gatan och en från köpcentrumet. Totalt rör det sig om 425 kvadratmeter säljyta plus omkring 100 kvadratmeter servering med sittplatser. Butiken öppnade den 8 maj i år.

– Det har gått enligt förväntningarna men mina förväntningar var väldigt högt ställda så starten har absolut varit bra.

I mitten av butiken ligger ett öppet kök där kunderna kan beställa pizza eller ta för sig från grytor med dagens rätter. Mellan 700 till 1000 luncher och middagar säljs varje dag.

Läs också: Premiär för Hemtex24h hos Ica

– Men om vi också ska räkna in de mindre rätterna som pizzaslicar och piroger så blir siffran snarare 1 500, berättar Apostolia Tsalidou.

Därutöver finns salladsbar och ett omfattande utbud av mackor och andra frukost- och snacksalternativ.

Omkring 30-35 procent av försäljningen i butiken utgörs av färdigmat i olika former men även drycker, frukt och grönt är storsäljare.

– Det är mycket kompletteringshandel och sedan köper många med sig dryck till maten. De delarna var ganska väntade men sedan ha det faktiskt varit förvånansvärt många som storhandlat i butiken, berättar Apostolia Tsalidou.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

Apostolia Tsalidou är handlare i butiken.

Många handlarkollegor har också intresserat sig för den nya etableringen.

– Jag har haft väldigt många intresserade kollegor på besök vilket är fantastiskt kul, berättar Apostolia Tsalidou.

Intresset bekräftas också från Icagruppens vd Per Strömberg som hyllar den nya butiken.

Vi tycker att det är en väldigt bra lösning och övertid kommer vi att sätta fler sådana här typer av butiker men många gånger är det tillsammans med handlare och sedan handlar det inte bara om helt nya butiker utan det kan också vara moduler och komponenter. Butiken vid Hansa i Malmö tar till exempel in delar av konceptet, säger han i en intervju med Fri Köpenskap.

Hur ser intresset bland handlarna ut för färdigmatslösningar?

Generellt är det ett extremt stort intresse att stärka vår position inom detta område.

Mer om: färdigmat | Ica
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Nyhetsbrev

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Arkiv

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Flygplatsbutik för Newbie

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.168