23948sdkhjf

Icas nya butikskoncept – följ med in

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Icas nya färdigmatskoncept som testas i Ica Nära Triangeln i Malmö har fått en flygande start och handlaren Apostolia Tsalidou är inte förvånad.

Läs också: Ica ökar – stort som smått

Jag jobbade som konsultchef med konceptet hos Ica centralt innan jag tog över butiken så jag hade god insyn. Dessutom är det en modell som bara kommer att öka eftersom färdigmat är framtiden, säger hon till Fri Köpenskap.

Butiken ligger i köpcentrumet Triangeln i Malmö och har två olika ingångar. En från gatan och en från köpcentrumet. Totalt rör det sig om 425 kvadratmeter säljyta plus omkring 100 kvadratmeter servering med sittplatser. Butiken öppnade den 8 maj i år.

– Det har gått enligt förväntningarna men mina förväntningar var väldigt högt ställda så starten har absolut varit bra.

I mitten av butiken ligger ett öppet kök där kunderna kan beställa pizza eller ta för sig från grytor med dagens rätter. Mellan 700 till 1000 luncher och middagar säljs varje dag.

Läs också: Premiär för Hemtex24h hos Ica

– Men om vi också ska räkna in de mindre rätterna som pizzaslicar och piroger så blir siffran snarare 1 500, berättar Apostolia Tsalidou.

Därutöver finns salladsbar och ett omfattande utbud av mackor och andra frukost- och snacksalternativ.

Omkring 30-35 procent av försäljningen i butiken utgörs av färdigmat i olika former men även drycker, frukt och grönt är storsäljare.

– Det är mycket kompletteringshandel och sedan köper många med sig dryck till maten. De delarna var ganska väntade men sedan ha det faktiskt varit förvånansvärt många som storhandlat i butiken, berättar Apostolia Tsalidou.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

Apostolia Tsalidou är handlare i butiken.

Många handlarkollegor har också intresserat sig för den nya etableringen.

– Jag har haft väldigt många intresserade kollegor på besök vilket är fantastiskt kul, berättar Apostolia Tsalidou.

Intresset bekräftas också från Icagruppens vd Per Strömberg som hyllar den nya butiken.

Vi tycker att det är en väldigt bra lösning och övertid kommer vi att sätta fler sådana här typer av butiker men många gånger är det tillsammans med handlare och sedan handlar det inte bara om helt nya butiker utan det kan också vara moduler och komponenter. Butiken vid Hansa i Malmö tar till exempel in delar av konceptet, säger han i en intervju med Fri Köpenskap.

Hur ser intresset bland handlarna ut för färdigmatslösningar?

Generellt är det ett extremt stort intresse att stärka vår position inom detta område.

Mer om: färdigmat | Ica
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Second hand egen kategori hos Zalando

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Emmaus tredje second hand-butik

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Nyhetsbrev

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.312