23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lyko ökar online

Hårvårds- och skönhetsbolaget Lykos omsättningen inom segmentet Online ökade med drygt 44 procent i det andra kvartalet.

Retailsegmentet låg mer i linje med motsvarande kvartal föregående år, upp 0,2 procent i jämförbara butiker.
Online står för 70 procent av Lykos totala omsättning som i kvartalet landade på 277 miljoner kronor.
"Glädjande är att vi lockar allt fler besökare och lyckas ta marknadsandelar inom Online samtidigt som värdet per köp fortsatt är högt i linje med tidigare", skriver vd Rickard Lyko i delårsrapporten.

Bruttovinstmarginalen minskade under kvartalet till 46,6 procent (50,0). Avvikelsen förklaras av segmentet Online som delvis haft breda kampanjer och delvis erhållit ersättningar från leverantörer i form av marknadsföringsbidrag som reducerar marknadsföringskostnaden.
Ytterligare en förklaring är att hudvårdsprodukter, med en något lägre marginal, visade en snabbare tillväxt än resterande produkter, uppger Lyko. Bolagets ebitda-resultat för det andra kvartalet uppgick till 17,5 miljoner kronor (-3,7) där drygt 10 miljoner förklaras av minskade övriga externa kostnader givet det nya regelverket i IFRS 16.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.095