23948sdkhjf

Nu öppnar Denim & Friends

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Henrik Hultman, Johan Almström och Mattias Carlsson ligger bakom nya fysiska modebutikskoncept Denim & Friends som får premiär i dag med en butik i Skövde och en på Asecs i Jönköping, vilket bland andra tidningen Market berättat. 

Därefter öppnar ytterligare två butiker; en i Linköping och en i Norrköping den 26 september.

När de två butikerna har öppnat skyltas även butiken för Jeansbolaget, som Henrik Hultman och Johan Almström driver sedan ett och halvt år tillbaka i centrala Jönköping, om till Denim & Friends den 30 september.

Då omfattar kedjan fem fysiska butiker. Att duon nu väljer att gå ur inköpssamarbetet med Jeasnbolaget har enligt Henrik Hultman inte skapat några ”hard feelings” och han säger att han är mycket glad över samarbetet.

– Vi har sedan tidigare ett fint samarbete med fastighetsägaren Lundbergs, som också hyrde ut butikslokaler till JC, och vi fick möjligheten att ta över två lägen efter kedjan och fick också till ett bra läge i Skövde. Jag tror att många i den här branschen kan hålla med om att vi behöver arbeta i nära samarbete med fastighetsägarna, som också måste förstå hur modebranschen fungerar, om det ska gå att driva fysiska modebutiker framgångsrikt i framtiden, säger Henrik Hultman till Habit.

Fyra  av butikerna har ytor på omkring 400 kvadratmeter medan butiken i Linköping är minst med en yta omkring 200 kvadratmeter.

Den butiken får en tydlig inriktning på just denim medan de andra butikerna också får ett sortiment av sport- och modevarumärken som exempelvis Fila, Champion, Gabba och Les Deux.

Därtill ska trion erbjuda juniorsortiment från de varumärken de arbetar och som erbjuder kläder för barn från omkring 10 år som exempelvis Fila och Replay.

– Vi lokalanpassar sortimentet för att inte krocka med utbud som redan finns på respektive ort.

Fem butiker på ett bräde, blir det fler?

– Vi måste landa i de här butikerna och sedan får vi se. Vi har tittat på flera bra lägen med det gäller att vara ödmjuka för hur marknaden ser ut. Vi vill inte konkurrera med någon utan vi öppnar i städer där det finns stor potential, inte minst sedan Jc försvunnit, och där vi också känner att vi kan komplettera det redan existerande utbudet, säger Henrik Hultman till Habit.

Henrik Hultman driver sedan i november i fjol  modebutiken Season på Asecs i Jönköping och den ska finnas kvar men kommer i fortsättningen att drivas av trion tillsammans.

– Med den butiken har vi har en helt annan inriktning och det ska bli roligt att fortsätta att driva den tillsammans med Johan och Mattias, säger Henrik Hultman.

Mer om: Denim & Friends
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.333