23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Möbelvaruhuskedjan Ikea investerar motsvarande omkring 14 miljarder kronor för digitalisering av Kinaverksamheten, bolagets hittills största enskilda satsning i landet, rapporterar kvällstidningen Beijing Evening News.

Ikeas miljardsatsning syftar till att stärka kundupplevelsen genom utvidgade möjligheter till "hemmashopping" samt sonderingar för eventuell byggnation av nya säljkanaler under de närmaste tre åren, uppgav Ikea till tidningen.

Den svenska möbelgiganten har 27 varuhus och två upplevelsecentra i 21 städer i Kina. E-handeln lanserades i 227 städer i oktober. Beslutet markerar att Ikea fortsätter vika av från sin sedan lång tid tillbaka lokaliseringsstrategi, där fysiska butiker satts över e-handel, noterar kinesiska nyhetsbyrån Caixin.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078