23948sdkhjf

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

På fredagen den 23 augusti nyöppnar Åhléns varuhuset vid Fridhemsplan i Stockholm.

Läs också: Mobello till Åhléns

Satsningen beskrivs som startskottet för varuhuskedjans nya strategi att bli en lokal marknadsplats där nya aktörerna i varuhusen också hyr yta av varuhuskedjan.

Nya aktörer på skönhetsavdelningen är norska hårsalongskedjan Nikita Hair, som ägs av Raise Gruppen, och nagelbaren Depend. Därtill flyttar även Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice in i det nyrenoverade varuhuset.

För Indiska blir kedjans shop-in-shop om 250 kvadratmeter comeback på Kungsholmen och kedjan skriver att man nu öppnar i en yta på varuhuset som benämns som The Lab.

- Vi vill förändra synen på Åhléns som varuhus till en marknadsplats. Att samarbeta med andra aktörer är en viktig del i vår strategi att bygga Sveriges ledande marknadsplats inom skönhet, hem och mode, online och i varuhusen. Vi är glada att nu kunna välkomna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice till Fridhemsplan. Det här är början av Åhléns resa som marknadsplats och denna utveckling vill vi nu göra i våra varuhus runt om i landet. Allt med syftet att ge våra kunder ett unikt och bättre erbjudande samt fler anledningar att besöka oss, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns i en kommentar.

Förutom att bjuda in aktörer att hyra ytor testar Åhléns även att ”varulägga avdelningar och kategorier som vanligtvis inte ligger tillsammans för att skapa en inspirerande och härlig miljö för kunderna”, heter det i ett pressmeddelande.

Varuhusets hemavdelningen har fått en ny placering vid entrén på st. Eriksgatan och i anslutning öppnar Designtorget en shop med fokus på presenttips.

På modeavdelningen ryms enligt uppgift flera nya varumärken och även shoppar med egna modemärkena Carin Wester och Wera. Barnavdelningen får ett utvalt sortiment av Minimarket, nattplagg och underkläder.

Åhléns lägger till att ”utveckling av lokala marknadsplatser pågår i Åhlénsvaruhusen runt om i landet och fler kommer att öppna inom kort”. Vilka aktörer som blir aktuella på respektive varuhus styrs enligt Åhléns av lokala behov och efterfrågan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nyhetsbrev

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Arkiv

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Nu separeras RNB

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Elgiganten tjuvstartar shoppingdag med hel helg

På nytt jobb
Ny på Jysk

Beijers växer i Skåne med varuhus nr 83

Monopolstrid inför Singles Day

Tror på pop up-butiken – ska rekrytera 200 medarbetare

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

XL-Bygg satsar på egna produkter 

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.185