23948sdkhjf

Stor studie: Större varukorg med omnikanal

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Det här får e-handelskunder och butikskunder att handla mer.

Det finns fortfarande mycket att göra för att förbättra köpupplevelsen, oavsett om det handlar om fysiska butiker eller näthandel.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Det framgår av betalningsföretagets Adyens årliga retailbarometer.

Resultatet i den globala studien pekar också mot att det är dags att sluta ställa e-handel och fysisk butikshandel mot varandra. Snarare bör de två delarna knytas ihop mer, eftersom det skulle få kunderna att handla mer.

Adyens Norden- och Baltikumchef Tobias Lindh tycker att det är roligt att både butiks- och e-handelskunderna lyfter fram saker som har med omnikanal att göra.

– Det har länge talats om omnikanalen och nu har vi tydlig data som visar att kunder inte bara efterfrågar detta utan även belönar handlare som använder sig av omnikanal med en större varukorg.

Läs också: Campadre satsar fysiskt

Enligt tudien skulle hela 72 procent shoppa mer hos en e-handlare som tillämpar fria frakter och returer. För nordiska butikskunder är det möjligheten att beställa online och hämta i butik som lockar flest, 40 procent, att handla mer. Näst viktigast är att kunna beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade.

Tobias Lindh noterar att även lojalitetsprogram ligger högt på kundernas önskelista. 28 procent svarar att de skulle handla mer i butik om kedjan erbjöd digitala kuponger och rekommendationer i butik.

– En spaning från vårt håll är att kunderna I större utsträckning förväntas sig att lojalitetsprogram ska fungera friktionsfritt oavsett kanal. Och helst så smidigt som möjligt.

De fem effektivaste sätten för att få e-handelskunder att spendera mer:

  1. Fria leveranser & returer. 72 procent.
  2. Lojalitetsprogram. 36 procent.
  3. Fler betalmetoder. 28 procent.
  4. Bättre produktdisplay. 27 procent.
  5. Bättre kundsäkerhet. 25 procent.

De fem effektivaste sätten för att få butikskunder att spendera mer: 

  1. Omnikanal (beställa online hämta i butik). 40 procent
  2. Aldrig slut i butik (beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade). 32 procent.
  3. Mer personliga upplevelser. 28 procent.
  4. Betala med digital plånbok. 20 procent.
  5. Slippa köer. 20 procent.

Hela Adyens retailbarometer släpps senare i höst. Barometern bygger på en undersökning med 5 950 och 2 554 företag i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Norden, Hongkong, Singapore, Australien och Brasilien. 

Mer om: Adyen | omnikanal
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.544