23948sdkhjf

Vinsten rasar för snabbväxande Lidl

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Lågpriskedjan Lidl växer betydligt snabbare än marknaden och äter marknadsandelar till frukost. Under verksamhetsåret mars 2018-februari 2019 ökade omsättningen med åtta procent till 10 800 miljoner kronor från föregående års 9 962 miljoner kronor.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

Den höga investeringstakten innebar dock att resultatet efter finansnetto sjönk till 38 miljoner kronor från förra årets rekordnotering på 116 miljoner kronor.

– Resultatet påverkas av den svaga kronan och prisökningar på livsmedel som en följd av torkan förra sommaren. Men när marknaden i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronraset så valde vi att i första hand dra ned på vår marginal för att konsumenterna inte skulle behöva betala genom höjda priser. Våra låga priser är ett löfte till våra kunder. Vår höga investeringstakt påverkar också resultatet. Vi investerade mer än 1,1 miljarder under förra året, vilket är vår högsta investeringsnivå någonsin. En stor del av investeringarna skedde i hållbart byggande och utveckling av hållbara transporter, säger Sverigechefen Johan Augustsson i en kommentar.

Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.

Lidls omsättningsökning var betydligt större än marknadens, som ökade 2,9 procent under samma period.

Läs också: Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

– Vi växer och satsar på fortsatt expansion. Årsredovisningen visar att allt fler svenskar uppskattar oss och jag är stolt över det arbete som alla våra medarbetare gör varje dag för att utmana det svenska livsmedelsoligopolet, säger Augustsson.

Lidl räknar med att nå sitt mål på 200 butiker under nästa år, 2020, och siktar nu långsiktigt på 300 butiker. Vid verksamhetsårets slut fanns 181 butiker i Sverige.

Lidl satsar också på eko och emv. Antalet ekologiska produkter ökade med 41 procent och försäljningen ökade med 54 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Nyhetsbrev

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Arkiv

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.169