23948sdkhjf

Clas Ohlson fördubblar vinsten

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlsons rörelseresultat under det första kvartalet, maj-juli, i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 uppgick till 79 miljoner kronor.

Läs också: Från Clas Ohlson till Intersport

Motsvarande kvartal året innan var rörelseresultatet 32 miljoner kronor. Bruttomarginalen blev 38,1 procent (38,5) och rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (1,6).

Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.044 miljoner kronor och försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 4 procent, vilket har meddelats tidigare.

Den totala försäljningen steg med 2 procent under augusti. Den organiska försäljningen steg också med 2 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg 3 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 36 procent.

Läs också: Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet minskats netto med 1 butik. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 231.

I Sverige steg försäljningen med 7 procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 2 procent, i Finland var den upp 3 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 62 procent.

Av rapporten framgår också att Clas Ohlson beslutat att stänga fyra butiker i Finland och en i Sverige.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Arkiv

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.146