23948sdkhjf

Kritikstorm mot Mio efter viral film

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan är i blåsväder efter att en film där två anställda skämtar om människor av olika etnicitet som i filmen förhandlar om priser och trasiga produkter fått spridning i sociala medier, uppger ttela.se

Filmen, som av många uppfattats som rasistisk, är inspelad i en butik i Trollhättan efter stängningstid. Händelsen har lett till att möbelkedjan nu stängt av de inblandade medarbetarna. Därtill har vd Björn Lindblad gått ut och bett om ursäkt. 

– Det här är inget som Mio står bakom. Vi tar helt och håller ställning emot videon, säger Björn Lindblad till tidningen.

Han säger också att beteendet går emot koncernens policy och att möbelkedjan nu tillsatt en intern utredning. Händelsen har dock inte polisanmälts.

– Vi har riktlinjer för hur man får agera både under arbetstid och eftertid och det här går tvärt emot det. Mio har funnits i över 50 år och vi har en kultur där alla är olika och olika bra. Man blir jätteledsen och förbannad när sådant här händer, säger Björn Lindblad till tidningen.

Mer om: Mio
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (5)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Han förenar tre kedjor i en butik

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Boozt skriver ned prognos

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.162