23948sdkhjf

Mathems nya vd om robotisering, starka ägare och att nå lönsamhet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Johan Lagercrantz ska skapa en lönsam affär på nätet.

Fri Köpenskap kunde i går berätta att Johan Lagercrantz kliver in som ny vd för Mathem den 1 december.

– Först handlar det så klart om att sätta mig in i verksamheten och dess utmaningar och möjligheter. Sedan handlar det om att titta på hur vi kan vara konkurrenskraftiga och säkerställa att vi behåller det försprång som jag upplever att Mathem har kring kundupplevelsen, säger han till Fri Köpenskap.

Vad vill du titta på framöver?

– Vad behöver vi för setup, hur placerar vi geografiskt och sådana saker. Samtidigt gäller det att ha ett attraktivt kunderbjudande utan att leveranskostnaderna drar iväg. Den stora utmaningen blir att hela tiden hålla balansen. Det räcker inte med att bara ha ett attraktivt kunderbjudande utan man måste ha ett tydligt fokus på att det ska bli en lönsam affär. Leveranserna behöver till exempel vara effektiva.

Vad vill du skapa en lönsam affär?

– Det gäller att titta på hur vi kan optimera våra ytor. När jobbar man? Hur jobbar man? Vilka typer av fordon använder man och vilka rutter kör man kan? Kan vi styra volymer till tidpunkter som gör det mer effektivt utan att påverka kundupplevelsen negativt? Dessa blir viktiga frågor.

Om man tittar på Icas Ocado-lager som ska öppna 2022 så kommer det i hög grad vara robotiserat. Vill ni bredda på det planet?

– Absolut. Det finns en viss robotisering redan och det finns absolut möjlighet att bredda där. Det kommer att vara helt nödvändigt att identifiera vilka områden som robotisering kommer att vara lönsamt för oss men det är också i ganska stor grad lokalerna som styr hur effektivt man kan jobba med robotar.

Kapitalstarka Kinnevik köpte i februari 38 procent av Mathem för 0,9 miljarder kronor. Affären gav Mathem 400 miljoner kronor i likvida medel.

Hur ser du på ägarbilden?

– Det känns väldigt tryggt och inspirerande med hela ägarbilden. Det är superspännande att få jobba med så starka ägare som kan hjälpa till både med kompetens och finanser.

Hur ser du på att bredda Mathem geografiskt?

– Vi har en ganska bred täckning om man tittar på antalet invånare i Sverige men vi kommer säkert att täcka ännu mer i framtiden. Det är däremot inget som vi hunnit diskutera mer om i dagsläget.

Johan Lagercrantz har breda erfarenheter från chefsposter inom bemanningsbranschen och kommer närmast från vd-posten hos rekryterings- och bemanningsbolaget Randstad Sweden Group AB.

Vad tar du med dig därifrån?

– I bemanningsbranschen jobbar vi med breda personalgrupper. Jag tar med mig erfarenheter om hur man jobbar med ledarskap och frågor som rör personal och hur man kan få effektivitet utifrån det. Dessutom står bemannings- och rekryteringsbranschen inför en digitalisering som jag lagt mycket fokus på.

Vart ser du Mathem om fem år?

Som en fortsatt ledande aktör på nätet och att vi har utvecklat vårt erbjudande och i ännu högre grad skapat effektivitet. Jag tror också att vi då visar svarta siffror.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.145