23948sdkhjf

Mathems nya vd om robotisering, starka ägare och att nå lönsamhet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Johan Lagercrantz ska skapa en lönsam affär på nätet.

Fri Köpenskap kunde i går berätta att Johan Lagercrantz kliver in som ny vd för Mathem den 1 december.

– Först handlar det så klart om att sätta mig in i verksamheten och dess utmaningar och möjligheter. Sedan handlar det om att titta på hur vi kan vara konkurrenskraftiga och säkerställa att vi behåller det försprång som jag upplever att Mathem har kring kundupplevelsen, säger han till Fri Köpenskap.

Vad vill du titta på framöver?

– Vad behöver vi för setup, hur placerar vi geografiskt och sådana saker. Samtidigt gäller det att ha ett attraktivt kunderbjudande utan att leveranskostnaderna drar iväg. Den stora utmaningen blir att hela tiden hålla balansen. Det räcker inte med att bara ha ett attraktivt kunderbjudande utan man måste ha ett tydligt fokus på att det ska bli en lönsam affär. Leveranserna behöver till exempel vara effektiva.

Vad vill du skapa en lönsam affär?

– Det gäller att titta på hur vi kan optimera våra ytor. När jobbar man? Hur jobbar man? Vilka typer av fordon använder man och vilka rutter kör man kan? Kan vi styra volymer till tidpunkter som gör det mer effektivt utan att påverka kundupplevelsen negativt? Dessa blir viktiga frågor.

Om man tittar på Icas Ocado-lager som ska öppna 2022 så kommer det i hög grad vara robotiserat. Vill ni bredda på det planet?

– Absolut. Det finns en viss robotisering redan och det finns absolut möjlighet att bredda där. Det kommer att vara helt nödvändigt att identifiera vilka områden som robotisering kommer att vara lönsamt för oss men det är också i ganska stor grad lokalerna som styr hur effektivt man kan jobba med robotar.

Kapitalstarka Kinnevik köpte i februari 38 procent av Mathem för 0,9 miljarder kronor. Affären gav Mathem 400 miljoner kronor i likvida medel.

Hur ser du på ägarbilden?

– Det känns väldigt tryggt och inspirerande med hela ägarbilden. Det är superspännande att få jobba med så starka ägare som kan hjälpa till både med kompetens och finanser.

Hur ser du på att bredda Mathem geografiskt?

– Vi har en ganska bred täckning om man tittar på antalet invånare i Sverige men vi kommer säkert att täcka ännu mer i framtiden. Det är däremot inget som vi hunnit diskutera mer om i dagsläget.

Johan Lagercrantz har breda erfarenheter från chefsposter inom bemanningsbranschen och kommer närmast från vd-posten hos rekryterings- och bemanningsbolaget Randstad Sweden Group AB.

Vad tar du med dig därifrån?

– I bemanningsbranschen jobbar vi med breda personalgrupper. Jag tar med mig erfarenheter om hur man jobbar med ledarskap och frågor som rör personal och hur man kan få effektivitet utifrån det. Dessutom står bemannings- och rekryteringsbranschen inför en digitalisering som jag lagt mycket fokus på.

Vart ser du Mathem om fem år?

Som en fortsatt ledande aktör på nätet och att vi har utvecklat vårt erbjudande och i ännu högre grad skapat effektivitet. Jag tror också att vi då visar svarta siffror.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trendbrott i gränshandeln

Second hand egen kategori hos Zalando

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Emmaus tredje second hand-butik

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Arkiv

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Två nya Jyskinvigningar

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.14