23948sdkhjf

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

110 butiksbyggnader på totalt 120 000 kvadratmeter ingår i portföljen.

Coop har som bekant förvärvat Nettos drygt 160 butiker och i fredags hölls invigningen i de första tre pilotbutikerna som ställts om till Coop men med ett tydligare prisfokus.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

Snart påbörjas den bredare utrullningen och samtidigt specificeras ett måldatum. Sommaren 2020 ska alla butiker vara omställda till Coop.

Jag kan inte berätta exakt när den större utrullningen kommer att ske men vi kommer att ställa om ganska många butiker innan årsskiftet. Utrullningen är inte allt för långt borta, säger Patrik Levin, vd på Coop Vardagshandel (tidigare Netto) till Fri Köpenskap.

Som ett nästa steg i affären berättar Coop också att man nu inleder en försäljningsprocess för de butiksfastigheter som ingick i Netto-förvärvet. Portföljen består av 115 fastigheter med 110 butiksbyggnader där Coop i dag driver butiker under varumärkena Netto och Coop.

Butikerna har en totalyta på knappt 120,000 kvadratmeter, vilket ger en genomsnittlig butiksyta på drygt 1,080 kvadratmeter.

Fastigheterna är spridda över 88 orter och ligger huvudsakligen i bostadsnära områden i södra Sverige. Fastighetsbeståndet är modernt och hela 83 procent av byggnaderna är antingen uppförda eller renoverade de senaste 15 åren.

I dag är våra Coopbutiker hyresgäster hos externa fastighetsbolag – en modell som är väl beprövad och framgångsrik. Det känns därför naturligt att vi jobbar med samma modell när Nettobutikerna nu blir Coop. Jag ser fram mot ett nära samarbete där vi blir hyresgäster hos en ny ägare av fastigheterna. Coop avser att teckna långa hyresavtal och göra betydande investeringar i det nya butikskonceptet, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.148