23948sdkhjf

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

110 butiksbyggnader på totalt 120 000 kvadratmeter ingår i portföljen.

Coop har som bekant förvärvat Nettos drygt 160 butiker och i fredags hölls invigningen i de första tre pilotbutikerna som ställts om till Coop men med ett tydligare prisfokus.

Läs också: Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Snart påbörjas den bredare utrullningen och samtidigt specificeras ett måldatum. Sommaren 2020 ska alla butiker vara omställda till Coop.

Jag kan inte berätta exakt när den större utrullningen kommer att ske men vi kommer att ställa om ganska många butiker innan årsskiftet. Utrullningen är inte allt för långt borta, säger Patrik Levin, vd på Coop Vardagshandel (tidigare Netto) till Fri Köpenskap.

Som ett nästa steg i affären berättar Coop också att man nu inleder en försäljningsprocess för de butiksfastigheter som ingick i Netto-förvärvet. Portföljen består av 115 fastigheter med 110 butiksbyggnader där Coop i dag driver butiker under varumärkena Netto och Coop.

Butikerna har en totalyta på knappt 120,000 kvadratmeter, vilket ger en genomsnittlig butiksyta på drygt 1,080 kvadratmeter.

Fastigheterna är spridda över 88 orter och ligger huvudsakligen i bostadsnära områden i södra Sverige. Fastighetsbeståndet är modernt och hela 83 procent av byggnaderna är antingen uppförda eller renoverade de senaste 15 åren.

I dag är våra Coopbutiker hyresgäster hos externa fastighetsbolag – en modell som är väl beprövad och framgångsrik. Det känns därför naturligt att vi jobbar med samma modell när Nettobutikerna nu blir Coop. Jag ser fram mot ett nära samarbete där vi blir hyresgäster hos en ny ägare av fastigheterna. Coop avser att teckna långa hyresavtal och göra betydande investeringar i det nya butikskonceptet, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker och Stormarknader i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Emmaus tredje second hand-butik

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Nyhetsbrev

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Arkiv

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.161