23948sdkhjf

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

I dag har bara var tionde retailkedja i Sverige en central lösning för att ta emot Swish. Men mycket snart kommer det att se mycket annorlunda ut hos de stora kedjorna. Det framgår av en färsk studie.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

De två ekonomistudenterna Henrik Bodén och Karin Bengtsson på Uppsala universitet har på uppdrag av Uppsalaföretaget ID24 genomfört en två månader lång studie om mobila betalningar. 68 av de 100 största retailkedjorna i Norden har medverkat i studien som bland annat tydligt visar att svenska Swish, norska Vipps och danska Mobile Pay växer i popularitet ute i handeln.

Lite mer oväntat är kanske att det i nuläget är betydligt vanligare med en central lösning i våra nordiska grannländer. I Danmark, Norge och Finland uppger 29 procent av de har en central lösning för att ta emot Swish, Vipps eller Mobile Pay. I Sverige är motsvarande siffra 11 procent.

– Samtidigt är det överraskande att så många kedjor förstår vikten av att acceptera mobilbetalningar och har det på agendan, tycker Stephen Misfud på ID24.

Av de svenska kedjorna utan central lösning för Swish tror drygt var tredje att en sådan lösning kommer att vara på plats senast 2020, varav 15 procent redan i år. Det betyder att inom två år kan Swish vara integrerat i 40-50 procent av de svenska butikerna.

Henrik Bodén har nyligen tillbringat en termin i Kina och noterade då hur mycket längre kineserna kommit vad gäller mobila betalningar. Där är kreditkort nu ovanliga och nästan all betalning i butik sker via mobilen.

– Allt är praktiskt taget i din telefon, så jag fann resultaten i studien mycket positiva, säger Henrik Bodén.

Fakta:
Exempel på företag som medverkat i studien: Åhléns, Apoteket, Biltema, Cervera, Clas Ohlson, Dressman, Elgiganten, H&M, Ica, Indiska, Lindex, MQ, Naturkompaniet, Stadium.

Mer om: studie | Swish
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109