23948sdkhjf

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

I dag har bara var tionde retailkedja i Sverige en central lösning för att ta emot Swish. Men mycket snart kommer det att se mycket annorlunda ut hos de stora kedjorna. Det framgår av en färsk studie.

Läs också: Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

De två ekonomistudenterna Henrik Bodén och Karin Bengtsson på Uppsala universitet har på uppdrag av Uppsalaföretaget ID24 genomfört en två månader lång studie om mobila betalningar. 68 av de 100 största retailkedjorna i Norden har medverkat i studien som bland annat tydligt visar att svenska Swish, norska Vipps och danska Mobile Pay växer i popularitet ute i handeln.

Lite mer oväntat är kanske att det i nuläget är betydligt vanligare med en central lösning i våra nordiska grannländer. I Danmark, Norge och Finland uppger 29 procent av de har en central lösning för att ta emot Swish, Vipps eller Mobile Pay. I Sverige är motsvarande siffra 11 procent.

– Samtidigt är det överraskande att så många kedjor förstår vikten av att acceptera mobilbetalningar och har det på agendan, tycker Stephen Misfud på ID24.

Av de svenska kedjorna utan central lösning för Swish tror drygt var tredje att en sådan lösning kommer att vara på plats senast 2020, varav 15 procent redan i år. Det betyder att inom två år kan Swish vara integrerat i 40-50 procent av de svenska butikerna.

Henrik Bodén har nyligen tillbringat en termin i Kina och noterade då hur mycket längre kineserna kommit vad gäller mobila betalningar. Där är kreditkort nu ovanliga och nästan all betalning i butik sker via mobilen.

– Allt är praktiskt taget i din telefon, så jag fann resultaten i studien mycket positiva, säger Henrik Bodén.

Fakta:
Exempel på företag som medverkat i studien: Åhléns, Apoteket, Biltema, Cervera, Clas Ohlson, Dressman, Elgiganten, H&M, Ica, Indiska, Lindex, MQ, Naturkompaniet, Stadium.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078