23948sdkhjf

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Sedan i slutet av augusti är Robert Axelsson ny vd för Camagruppen
som ligger bakom bakom e-handelsbutikerna Hatshop och Trendcarpet.

Företaget grundades hösten 2008 i Göteborg av Magnus Skoglund och har bas i Mölndal.

Robert Axelsson har ett längre förflutet i modebranschen och har tidigare arbetat inom marknad och försäljning hos bland andra Selected Brands, Scorett och Vagabond och kommer närmast från posten som försäljnings- och marknadschef hos Stayhard.

I samma veva som Robert Axelsson klev på som vd, den 26 augusti, inleddes även en flytt av hela hela kontoret och lagret till 3 000 kvadratmeter stora lokaler i Mölndal.

Hur fick du jobbet?

 – Jag blev kontaktad av rekryteringsbolag gällande uppdraget som verkligen kändes som en intressant och spännande roll, och ett fantastiskt fint bolag med en imponerande ledning och styrelse. Efter en lunch med grundaren och vd Magnus Skoglund blev jag erbjuden jobbet och på den vägen är det, säger Robert Axelsson till Habit.

Vad tar du med dig från tidigare uppdraget och vad blir det första uppdraget?

 – Jag tror starkt på att se långsiktigheten i businessen där man bygger starka varumärken ännu starkare och bygger utvecklingen på produkt och koncept. E-handeln biter sig många gånger i svansen och ofta styrs man över dagliga jämförelsetal vilket leder till ”dagliga deals” och ett rabatträsk där varumärkena och trovärdigheten på sikt urholkas.

Gruppens koncept är för närvarande två och består av Trendcarpet som säljer mattor av alla de slag; allt från heltäckningsmattor till äkta kelimmattor. Det hela tog sin början med att grundaren och tidigare vd Magnus Skoglund såg ett hål i marknaden och en stor efterfrågan när folk  började söka friskt på komattor. Mattdelen står i dag för större delen av gruppens omsättning där bolaget haft tillväxt från år till år. På samma sätt är det med Hatshop som är en renodlad näthandlare för hattar; allt från basker, gubbkeps och klassiska stråhattar som handknutna Panamahattar från Equador och hattar från Stetson ryms i sortimentet. Bolagen har hela Europa som marknad.

  I vilket bolag har ni störst tillväxt?

 – Trendcarpet står för störst omsättning och också störst tillväxt. Men jag ser att potentialen är stor i båda bolagen och nu ska vi växla upp omsättningen i båda butikerna.Samtidigt handlar det om att vara smart och effektiv och minimera riskerna och inte dra på sig onödiga kostnader. Det finns många synergier mellan bolagen och vi har allt från gemensamma lokaler och personal till gemensamma samarbetspartner och digitalbyrå gör att vi kan optimera resurserna. Det som funkar bra på en sajt, kan man enkelt applicera och testa på nästa sajt, trots att det inte är samma bransch.

 Hur är det att bara arbeta med e-handel?

 – Det är väldigt spännande. E-handeln är just nu väldigt intressant och går precis som fysisk handel igenom en omvandling och jag är tämligen säker på att vi väldigt snart även stöter på begreppet e-handelsdöden, precis som vi länge pratat om
butiksdöden. Och jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare.

Robert Axelsson tycker generellt att överhuvudtaget vara försiktiga med kategorisera in handel i fack. Och menar att det i dag handlar om att kunna erbjuda kunden det den vill ha, när den vill ha det, och till ett pris den är villig att betala för vad kunden får.

– Det handlar rätt och slätt om handel, och i vilken form det benämns är ganska  irrelevant. Vi har vårt DNA som är byggt på framgången att erbjuda kunden enkelheten med att handla på nätet, med smidiga lösningar och snabba leveranser. Men framförallt med en produkt och ett utbud som extremt relevant som blir billigare mot kund då mellanhänderna är kapade och med ett betydligt större och bredare än vad en fysisk butik kan erbjuda.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Nyhetsbrev

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Arkiv

Emmaus tredje second hand-butik

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125