23948sdkhjf

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Sedan i slutet av augusti är Robert Axelsson ny vd för Camagruppen
som ligger bakom bakom e-handelsbutikerna Hatshop och Trendcarpet.

Företaget grundades hösten 2008 i Göteborg av Magnus Skoglund och har bas i Mölndal.

Robert Axelsson har ett längre förflutet i modebranschen och har tidigare arbetat inom marknad och försäljning hos bland andra Selected Brands, Scorett och Vagabond och kommer närmast från posten som försäljnings- och marknadschef hos Stayhard.

I samma veva som Robert Axelsson klev på som vd, den 26 augusti, inleddes även en flytt av hela hela kontoret och lagret till 3 000 kvadratmeter stora lokaler i Mölndal.

Hur fick du jobbet?

 – Jag blev kontaktad av rekryteringsbolag gällande uppdraget som verkligen kändes som en intressant och spännande roll, och ett fantastiskt fint bolag med en imponerande ledning och styrelse. Efter en lunch med grundaren och vd Magnus Skoglund blev jag erbjuden jobbet och på den vägen är det, säger Robert Axelsson till Habit.

Vad tar du med dig från tidigare uppdraget och vad blir det första uppdraget?

 – Jag tror starkt på att se långsiktigheten i businessen där man bygger starka varumärken ännu starkare och bygger utvecklingen på produkt och koncept. E-handeln biter sig många gånger i svansen och ofta styrs man över dagliga jämförelsetal vilket leder till ”dagliga deals” och ett rabatträsk där varumärkena och trovärdigheten på sikt urholkas.

Gruppens koncept är för närvarande två och består av Trendcarpet som säljer mattor av alla de slag; allt från heltäckningsmattor till äkta kelimmattor. Det hela tog sin början med att grundaren och tidigare vd Magnus Skoglund såg ett hål i marknaden och en stor efterfrågan när folk  började söka friskt på komattor. Mattdelen står i dag för större delen av gruppens omsättning där bolaget haft tillväxt från år till år. På samma sätt är det med Hatshop som är en renodlad näthandlare för hattar; allt från basker, gubbkeps och klassiska stråhattar som handknutna Panamahattar från Equador och hattar från Stetson ryms i sortimentet. Bolagen har hela Europa som marknad.

  I vilket bolag har ni störst tillväxt?

 – Trendcarpet står för störst omsättning och också störst tillväxt. Men jag ser att potentialen är stor i båda bolagen och nu ska vi växla upp omsättningen i båda butikerna.Samtidigt handlar det om att vara smart och effektiv och minimera riskerna och inte dra på sig onödiga kostnader. Det finns många synergier mellan bolagen och vi har allt från gemensamma lokaler och personal till gemensamma samarbetspartner och digitalbyrå gör att vi kan optimera resurserna. Det som funkar bra på en sajt, kan man enkelt applicera och testa på nästa sajt, trots att det inte är samma bransch.

 Hur är det att bara arbeta med e-handel?

 – Det är väldigt spännande. E-handeln är just nu väldigt intressant och går precis som fysisk handel igenom en omvandling och jag är tämligen säker på att vi väldigt snart även stöter på begreppet e-handelsdöden, precis som vi länge pratat om
butiksdöden. Och jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare.

Robert Axelsson tycker generellt att överhuvudtaget vara försiktiga med kategorisera in handel i fack. Och menar att det i dag handlar om att kunna erbjuda kunden det den vill ha, när den vill ha det, och till ett pris den är villig att betala för vad kunden får.

– Det handlar rätt och slätt om handel, och i vilken form det benämns är ganska  irrelevant. Vi har vårt DNA som är byggt på framgången att erbjuda kunden enkelheten med att handla på nätet, med smidiga lösningar och snabba leveranser. Men framförallt med en produkt och ett utbud som extremt relevant som blir billigare mot kund då mellanhänderna är kapade och med ett betydligt större och bredare än vad en fysisk butik kan erbjuda.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Boozt skriver ned prognos

Han förenar tre kedjor i en butik

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.176