23948sdkhjf

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

EU-kommissionen inledde i juli en formell undersökning om Amazon bryter mot EU:s konkurrensregler genom att använda känslig information från fristående försäljare som använder Amazons marknadsplats.

Läs också: Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Nu har även den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC inlett undersökningar om huruvida Amazon använder sin marknadsplats på ett sätt som hämmar konkurrens, uppger Bloomberg News.

Enligt uppgifter har ett team av utredare från FTC börjat intervjua mindre bolag som säljer sina produkter på Amazon.com. Frågorna ska bland annat ha handlat om hur stor andel av bolagens försäljning som kommer från e-handelsjättens plattform jämfört med andra plattformar.

Intervjuerna har genomförts av flera jurister och minst en ekonom och pågått omkring 90 minuter, något som indikerar att det rör sig om en mer seriös typ av utredning snarare än att FTC bara svarar på klagomål från säljare som använder Amazons plattform, säger en konkurrensexpert till Bloomberg.

Amazon har tidigare hävdat att bolaget borde anses konkurrera med butiker online såväl som offline, vilket ger jätten en marknadsandel på blygsamma 4 procent. Men om marknaden i stället definieras som enbart online så stiger marknadsandelen till närmare 40 procent, och inom enskilda kategorier, så som böcker, är andelen ännu högre.

Amazon har inte tillkännagivit att någon utredning skulle pågå och har avböjt att kommentera uppgifterna. Även FTC har avböjt att kommentar.

Mer om: Amazon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125