23948sdkhjf

Axfood ville också köpa Netto

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Kedjan i långt gångna förhandlingar – men Coop bjöd över.

När Coop i maj släppte nyheten att de köper Nettos svenska butiksrörelse slog nyheten ner som en bomb för många i branschen. Men inte för alla.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

Axfood hade suttit i långt gångna förhandlingar med Nettos danska ägare innan Coop klev in och bjöd över.

Affären gjordes av Coops butiksbolag CBS, som hittills drivit cirka 240 av kooperationens 650 butiker. De övriga drivs av lokala och regionala föreningar.

På ett bräde fick företaget över 160 nya butiker, och Coops totala butiksbestånd växte till över 800.

Men enligt samstämmiga uppgifter till Fri Köpenskap från varandra oberoende källor, slog Coop i och med affären ut en allvarlig konkurrent.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Axfood hade under en längre tid fört långt gångna förhandlingar med Nettos danska ägare Salling Group om att köpa de svenska Nettobutikerna. En överenskommelse ska ha varit nära, när Coop kom in och bjöd ett högre pris.

Planen var, enligt vad Fri Köpenskap erfar, att konvertera dem till lågpriskedjan Willys mindre format, Willys Hemma. Ett format som ligger närmare Nettobutikerna i storlek, profil och inriktning än vad Coops butiker gör.

Axfood vill i dag inte kommentera uppgifterna.

– Vi har som policy att inte kommentera den här typen av uppgifter eller rykten, säger presschefen Claes Salomonsson.

När Coops köp presenterades meddelade parterna att de kommit överens om att inte offentliggöra köpesumman. Klart står dock att Coops inträde höjde priset.

Fri Köpenskaps Joachim Björk kommenterar den uteblivna affären och Coops utmaning.

Mer om: Axfood | Coop | förvärv | Netto
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Boozt skriver ned prognos

Han förenar tre kedjor i en butik

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.125