23948sdkhjf

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Konceptet #InspoSTHLM har tidigare huserat i The Lobby på Regeringsgatan under perioden februari till juli i år men tar nu steget till egen yta i handelsplatsen Mood Stockholm snett över gatan. Butiksytan omfattar 450 kvadratmeter och ligger mellan  Posh Living och Svenssons i Lammhult på plan 3.

Bakom butikskonceptet för hållbart mode och design står Annette Lind-Adamsson och Anna Takahashi.

– Vi vill lyfta second hand, cirkulärt och “slow fashion”, men vi konkurrerar inte med “fast fashion”. Vi kompletterar genom att synliggöra helheten och mixen av hållbart nyproducerade kläder tillsammans med second hand. Vår verksamhet ger kunden ett nytt erbjudande helt enkelt. Dessutom är vi inte bara en butik där saker hänger på rad. Man måste inte shoppa; man kan slå sig ner för en kaffe och hänga i den härliga atmosfären. Vi är övertygade om att detta butikskoncept tillhör framtidens handel, säger Anette Lind-Adamsson, i en kommentar.

Konceptet bygger på att duon  samarbetar med flera olika organisationer och lyfter in  insamlade produkter i en kurerad butiksmiljö tillsammans med varumärken som erbjuder hållbar nyproduktion.

– Det känns väldigt inspirerande att bevisa kraften med innovationsmöjligheterna hos The Lobby. Syftet med The Lobby har varit att skapa insikter kring framtidens handel med målet att ta den kunskapen vidare ut i verkligheten. Med #InspoSTHLM har vi det första konkreta exemplet på hur vi på kort tid tillsammans har skapat möjligheten att gå från idé till en etablerad verksamhet, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på The Lobby.

Annelie Gullström är en av talarna i det digra programmet under Retaildagen som äger rum den 5 oktober på Epicenter i centrala Stockholm. Dagens är ett samarbetsarrangemang mellan tidningarna Dagens Handel, Habit, Tranport Idag och Fri-Köpenskap och har kundupplevelse som tema.

Mer om: #InspoSTHLM | Mood | The Lobby
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Han förenar tre kedjor i en butik

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.23