23948sdkhjf

Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Abed Al Saffar, vd för Ur & Penn, i ett debattinlägg om varför det är viktigt för handeln att uppmärksamma hyresfrågan.

Förra året firade vi att det var 75 år sedan Erling Persson slog upp dörrarna för den första Ur & Penn-butiken. Samtidigt kunde vi fira att vi hade en etableringstakt som slagit rekord med 18 nya butiker och att vi nu 2019 går mot ytterligare ett rekordår. 

Läs också: Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Trots att vi ser med optimism på vår affär så är det tydligt att det finns frågetecken för hur branschen i stort kommer att utvecklas. Vi ser att hyresvärdar allt för ofta förväntar sig kraftiga hyreshöjningar i ett marknadsläge som präglas av ett näst intill organiskt trafiktapp. Och vi noterar att fler och fler butikslägen förblir vakanta under allt längre tid. Vi anser att detta skickar en direkt hänvisning till besökarna att vända sig någon annanstans, varav många säkerligen kommer välja en digital kanal i stället.

Romarriket byggdes som bekant inte på en dag, men det föll inte på en dag heller. Det var en långsam process som tog flera hundra år. Samma öde väntar garanterat många handelsplatser, tyvärr. Allt för många handelsplatser erbjuder i dag ett undermåligt värde till besökarna och varje dag som går där man inte växer, är en dag man förfaller. Vi ser att det finns många handelsplatser som inte växer i relevans för besökarna. Varje uteblivet fysiskt besök bidrar till förfallet.

Hur man än vrider och vänder på den här utmaningen tror jag, liksom branschkollegor från bland andra Kicks, H&M och Clas Ohlson, att lösningen inte kommer nås utan en uppriktigt konstruktiv dialog, handlare och fastighetsägare emellan. Det är genom dialog vi för alla parter kan identifiera fungerande, långsiktiga, lösningar. Alternativet är en negativ spiral där butiker stänger och det förlorar alla på. Hyresnivåer måste anpassas efter kundunderlaget. 

Vi som är handlare har ett stort ansvar att aldrig fastna i en offerroll och hitta ursäkter för varför det inte går som vi vill. Det är därför positivt att flera branschkollegor nu öppet uppmärksammar hyresfrågan och att vi gör vad vi kan för att situationen ska bli bättre. Detta är inte att klaga, det är att agera när förutsättningarna börjar bli eller redan är ohållbara.

Retail har enligt oss inte sett sina bästa dagar. Vi tror på retail mer än någonsin och försöker nyetablera så fort vår organisation hinner med. Men vi kommer heller aldrig att ha problem att avbryta samarbeten som inte är just det – ett samarbete. Trots att majoriteten av våra relationer med hyresvärdar präglas av ömsesidig välvilja så stöter vi ibland på tillfällen där frånvaron av intresse för vår affär (minst sagt) är total. Då tackar vi hellre för oss!

I slutändan är det vi som har gjort det till vår främsta uppgift att förädla ytor som är anledningen till att människor tar sig till gallerior eller stadskärnor. Vi har mer makt att påverka än vad vi kanske tror.

Artikeln är en del av vårt tema om DEBATT.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078