23948sdkhjf

Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Abed Al Saffar, vd för Ur & Penn, i ett debattinlägg om varför det är viktigt för handeln att uppmärksamma hyresfrågan.

Förra året firade vi att det var 75 år sedan Erling Persson slog upp dörrarna för den första Ur & Penn-butiken. Samtidigt kunde vi fira att vi hade en etableringstakt som slagit rekord med 18 nya butiker och att vi nu 2019 går mot ytterligare ett rekordår. 

Läs också: Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Trots att vi ser med optimism på vår affär så är det tydligt att det finns frågetecken för hur branschen i stort kommer att utvecklas. Vi ser att hyresvärdar allt för ofta förväntar sig kraftiga hyreshöjningar i ett marknadsläge som präglas av ett näst intill organiskt trafiktapp. Och vi noterar att fler och fler butikslägen förblir vakanta under allt längre tid. Vi anser att detta skickar en direkt hänvisning till besökarna att vända sig någon annanstans, varav många säkerligen kommer välja en digital kanal i stället.

Romarriket byggdes som bekant inte på en dag, men det föll inte på en dag heller. Det var en långsam process som tog flera hundra år. Samma öde väntar garanterat många handelsplatser, tyvärr. Allt för många handelsplatser erbjuder i dag ett undermåligt värde till besökarna och varje dag som går där man inte växer, är en dag man förfaller. Vi ser att det finns många handelsplatser som inte växer i relevans för besökarna. Varje uteblivet fysiskt besök bidrar till förfallet.

Hur man än vrider och vänder på den här utmaningen tror jag, liksom branschkollegor från bland andra Kicks, H&M och Clas Ohlson, att lösningen inte kommer nås utan en uppriktigt konstruktiv dialog, handlare och fastighetsägare emellan. Det är genom dialog vi för alla parter kan identifiera fungerande, långsiktiga, lösningar. Alternativet är en negativ spiral där butiker stänger och det förlorar alla på. Hyresnivåer måste anpassas efter kundunderlaget. 

Vi som är handlare har ett stort ansvar att aldrig fastna i en offerroll och hitta ursäkter för varför det inte går som vi vill. Det är därför positivt att flera branschkollegor nu öppet uppmärksammar hyresfrågan och att vi gör vad vi kan för att situationen ska bli bättre. Detta är inte att klaga, det är att agera när förutsättningarna börjar bli eller redan är ohållbara.

Retail har enligt oss inte sett sina bästa dagar. Vi tror på retail mer än någonsin och försöker nyetablera så fort vår organisation hinner med. Men vi kommer heller aldrig att ha problem att avbryta samarbeten som inte är just det – ett samarbete. Trots att majoriteten av våra relationer med hyresvärdar präglas av ömsesidig välvilja så stöter vi ibland på tillfällen där frånvaron av intresse för vår affär (minst sagt) är total. Då tackar vi hellre för oss!

I slutändan är det vi som har gjort det till vår främsta uppgift att förädla ytor som är anledningen till att människor tar sig till gallerior eller stadskärnor. Vi har mer makt att påverka än vad vi kanske tror.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Nyhetsbrev

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.156