23948sdkhjf

Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Abed Al Saffar, vd för Ur & Penn, i ett debattinlägg om varför det är viktigt för handeln att uppmärksamma hyresfrågan.

Förra året firade vi att det var 75 år sedan Erling Persson slog upp dörrarna för den första Ur & Penn-butiken. Samtidigt kunde vi fira att vi hade en etableringstakt som slagit rekord med 18 nya butiker och att vi nu 2019 går mot ytterligare ett rekordår. 

Läs också: Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Trots att vi ser med optimism på vår affär så är det tydligt att det finns frågetecken för hur branschen i stort kommer att utvecklas. Vi ser att hyresvärdar allt för ofta förväntar sig kraftiga hyreshöjningar i ett marknadsläge som präglas av ett näst intill organiskt trafiktapp. Och vi noterar att fler och fler butikslägen förblir vakanta under allt längre tid. Vi anser att detta skickar en direkt hänvisning till besökarna att vända sig någon annanstans, varav många säkerligen kommer välja en digital kanal i stället.

Romarriket byggdes som bekant inte på en dag, men det föll inte på en dag heller. Det var en långsam process som tog flera hundra år. Samma öde väntar garanterat många handelsplatser, tyvärr. Allt för många handelsplatser erbjuder i dag ett undermåligt värde till besökarna och varje dag som går där man inte växer, är en dag man förfaller. Vi ser att det finns många handelsplatser som inte växer i relevans för besökarna. Varje uteblivet fysiskt besök bidrar till förfallet.

Hur man än vrider och vänder på den här utmaningen tror jag, liksom branschkollegor från bland andra Kicks, H&M och Clas Ohlson, att lösningen inte kommer nås utan en uppriktigt konstruktiv dialog, handlare och fastighetsägare emellan. Det är genom dialog vi för alla parter kan identifiera fungerande, långsiktiga, lösningar. Alternativet är en negativ spiral där butiker stänger och det förlorar alla på. Hyresnivåer måste anpassas efter kundunderlaget. 

Vi som är handlare har ett stort ansvar att aldrig fastna i en offerroll och hitta ursäkter för varför det inte går som vi vill. Det är därför positivt att flera branschkollegor nu öppet uppmärksammar hyresfrågan och att vi gör vad vi kan för att situationen ska bli bättre. Detta är inte att klaga, det är att agera när förutsättningarna börjar bli eller redan är ohållbara.

Retail har enligt oss inte sett sina bästa dagar. Vi tror på retail mer än någonsin och försöker nyetablera så fort vår organisation hinner med. Men vi kommer heller aldrig att ha problem att avbryta samarbeten som inte är just det – ett samarbete. Trots att majoriteten av våra relationer med hyresvärdar präglas av ömsesidig välvilja så stöter vi ibland på tillfällen där frånvaron av intresse för vår affär (minst sagt) är total. Då tackar vi hellre för oss!

I slutändan är det vi som har gjort det till vår främsta uppgift att förädla ytor som är anledningen till att människor tar sig till gallerior eller stadskärnor. Vi har mer makt att påverka än vad vi kanske tror.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Convenience växer i betydelse

Vd säljer i Sportamore

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Ägarskifte i Nilson group

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.146