23948sdkhjf

"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

| Av admin | Tipsa redaktionen

Food & Friends vd Lennart Wallander i en krönika om trenden att göra butikerna till mötesplatser.

Än så länge är vi relativt förskonade från ”butiksdöden” i Sverige, men i New York är det påtagligt med igenbommade skyltfönster även på kommersiella adresser som vid Times Square. Vad ska man då ändra på för att sälja produkter i dag? Kanske att inte fokusera på att sälja, utan att skapa platser där folk faktiskt vill hänga.

Ett exempel är amerikanska butikskedjan Story som öppnade 2011, enligt grundaren Rachel Schechtman med insikten att ”shopping borde handla om mer än bara att köpa saker”. På Story är man välkommen att delta i aktiviteter som arts & craft workshops för barn, make up-klasser, bartenderkurser, och meet & greet med aktuella författare (ursäkta anglicismerna). Var sjätte eller tolfte vecka görs butikerna om enligt ett nytt tema, tidigare exempel har varit ”Love Story”, ”Remember when”, ”Home for the holidays” och ”Color”. Butiken kan närmast liknas vid ett galleri eller ett tidningsmagasin, det är alltid nytt!

Visst säljer de saker, gärna högt prissatta varor som bara finns där, men de har även andra intäktsmodeller som sponsorskap med varumärken som får exponera sina produkter på en yta dit kunderna går för att lägga ifrån sig mobilen.
Förra året köptes Story upp av Macy’s, som i våras påbörjade en expansion och ska öppna 36 Story-butiker i sina varuhus över hela USA.

Rörelsen går under namnet ”The Third Place”, ett begrepp som populariserades när Starbucks slog igenom i början av millenniet. Efter hemmet och arbetet så ville Starbucks vara platsen för gemenskap och umgänge. Och gärna en och annan kopp kaffe.

Den teorin ses nu i bruk på andra platser. I nyligen invigda Hudson Yards, New York placeras det kommersiella mitt emot det kulturella. På ena sidan av en öppen piazza står det moderna konstgalleriet ”The Shed”, på motstående sida köpgallerian ”The Shops & Restaurants at Hudson Yards”. På piazzan ska man hänga, vilket både ett antal serveringar och ett enormt konstverk ger näring åt. Konstverket ”Vessel” består av 154 sammanvävda trappor som leder upp till en svårslagen utsikt över staden, och är gratis att gå upp i.

Även förnyaren av retail Apple är inne på liknande tankar för att förnya sig själva igen. I maj öppnade de en ny enhet i Carnegie Library, Washington DC. Nu talar de mer i metaforer som att skapa en "town square", det vill säga en samlingsplats där Apple-entusiaster kan hänga bland enorma krukväxter utan köppress. Här kan de gå på utbildningar, lyssna på föredrag och se utställningar, och i stället för att köa framför Apples Genius Bar kan ett mer avslappat samtal ske mellan servicepersonal och kunder i en informell miljö, så som ett cafébord. Enligt företagets vd Tim Cook så erbjuder de i dag ett så stort utbud av aktiviteter, så att konsumtion av nya prylar "förmodligen är en av de minst aktuella sakerna på en Apple-butik”. En av hans reflektioner är att ”vi borde antagligen hitta på ett annat namn än ’Apple Store’”.

Den aktör som först etablerade ”The Third Place” vandrar nu samma väg. Efter att Starbucks under många år har effektiviserat kaffeupplevelsen och introducerat lösningar som drive through så har de kommit till slutsatsen att det här inte gör att man vill hänga hos dem. I stället går nu planerna mot att erbjuda ”teatraliska skådespel med kafferosteriet i centrum”. Och gärna en nybryggd Starbucks Reserve för sju dollar per kopp.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Nyöppning för Arken zoo

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Hon blir vd för Daymaker

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Arkiv

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.113