23948sdkhjf

"Den tredje platsen" – där folk vill hänga

| Av admin | Tipsa redaktionen

Food & Friends vd Lennart Wallander i en krönika om trenden att göra butikerna till mötesplatser.

Än så länge är vi relativt förskonade från ”butiksdöden” i Sverige, men i New York är det påtagligt med igenbommade skyltfönster även på kommersiella adresser som vid Times Square. Vad ska man då ändra på för att sälja produkter i dag? Kanske att inte fokusera på att sälja, utan att skapa platser där folk faktiskt vill hänga.

Ett exempel är amerikanska butikskedjan Story som öppnade 2011, enligt grundaren Rachel Schechtman med insikten att ”shopping borde handla om mer än bara att köpa saker”. På Story är man välkommen att delta i aktiviteter som arts & craft workshops för barn, make up-klasser, bartenderkurser, och meet & greet med aktuella författare (ursäkta anglicismerna). Var sjätte eller tolfte vecka görs butikerna om enligt ett nytt tema, tidigare exempel har varit ”Love Story”, ”Remember when”, ”Home for the holidays” och ”Color”. Butiken kan närmast liknas vid ett galleri eller ett tidningsmagasin, det är alltid nytt!

Visst säljer de saker, gärna högt prissatta varor som bara finns där, men de har även andra intäktsmodeller som sponsorskap med varumärken som får exponera sina produkter på en yta dit kunderna går för att lägga ifrån sig mobilen.
Förra året köptes Story upp av Macy’s, som i våras påbörjade en expansion och ska öppna 36 Story-butiker i sina varuhus över hela USA.

Rörelsen går under namnet ”The Third Place”, ett begrepp som populariserades när Starbucks slog igenom i början av millenniet. Efter hemmet och arbetet så ville Starbucks vara platsen för gemenskap och umgänge. Och gärna en och annan kopp kaffe.

Den teorin ses nu i bruk på andra platser. I nyligen invigda Hudson Yards, New York placeras det kommersiella mitt emot det kulturella. På ena sidan av en öppen piazza står det moderna konstgalleriet ”The Shed”, på motstående sida köpgallerian ”The Shops & Restaurants at Hudson Yards”. På piazzan ska man hänga, vilket både ett antal serveringar och ett enormt konstverk ger näring åt. Konstverket ”Vessel” består av 154 sammanvävda trappor som leder upp till en svårslagen utsikt över staden, och är gratis att gå upp i.

Även förnyaren av retail Apple är inne på liknande tankar för att förnya sig själva igen. I maj öppnade de en ny enhet i Carnegie Library, Washington DC. Nu talar de mer i metaforer som att skapa en "town square", det vill säga en samlingsplats där Apple-entusiaster kan hänga bland enorma krukväxter utan köppress. Här kan de gå på utbildningar, lyssna på föredrag och se utställningar, och i stället för att köa framför Apples Genius Bar kan ett mer avslappat samtal ske mellan servicepersonal och kunder i en informell miljö, så som ett cafébord. Enligt företagets vd Tim Cook så erbjuder de i dag ett så stort utbud av aktiviteter, så att konsumtion av nya prylar "förmodligen är en av de minst aktuella sakerna på en Apple-butik”. En av hans reflektioner är att ”vi borde antagligen hitta på ett annat namn än ’Apple Store’”.

Den aktör som först etablerade ”The Third Place” vandrar nu samma väg. Efter att Starbucks under många år har effektiviserat kaffeupplevelsen och introducerat lösningar som drive through så har de kommit till slutsatsen att det här inte gör att man vill hänga hos dem. I stället går nu planerna mot att erbjuda ”teatraliska skådespel med kafferosteriet i centrum”. Och gärna en nybryggd Starbucks Reserve för sju dollar per kopp.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första helgen

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Nyhetsbrev

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Arkiv

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Engagemang slår läge när e-handeln växer

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Här öppnar JC

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.174