23948sdkhjf

Miljömärkt grillkol ökar kraftigt

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandeln leder utvecklingen.

Försäljningen av Svanen- och Bra miljövalsmärkt grillkol i Sverige har tiodubblats i år. Flera dagligvarukedjor, bland annat Ica har bidragit till ökningen.

– Det brinner i Amazonas och klimatfrågan står högt på agendan i Sverige. Vi kan se att det har påverkat svenska konsumenter, som har tagit ansvar när de valt grillkol. En bidragande orsak är också att det i år har blivit enklare att välja rätt. Svanenmärkt grillkol finns i år att köpa på fler affärer, säger Maria Forsberg, produktspecialist på Miljömärkning Sverige.

Bara i Sverige grillar vi upp 22 000 ton grillkol/briketter om året, vilket motsvarar 9 miljoner påsar. Fortfarande finns det ”fulkol” kvar i många affärer, skriver Miljömärkning i ett pressmeddelande.

I den globala illegala träkolshandeln packas virke om och säljs som ”fulkol” under falskt ursprung. Fulkolen kan också vara producerad i mer primitiva, ineffektiva processer. Svanens krav på produktionen innebär att kolet tillverkas i en fyra gånger så energieffektiv process, vilket sparar in stora mängder skog.

– Om alla som köper grillkol skulle välja Svanenmärkt grillkol så skulle vi kunna spara upp till 100 000 ton trä, vilket motsvarar över 2 000 fulla timmerbilar. Det hade ju räddat ännu mer skyddsvärd skog och sparat in ännu mer koldioxidutsläpp, säger Maria Forsberg, produktspecialist på Miljömärkning Sverige.

Svanen ställer krav på att 100 procent av träråvaran ska vara FSC-certifierad och kan spåras tillbaka till vilken skog trädet har vuxit i. FSC-certifieringen kompletteras med ett förbud mot hotade träslag, varav de flesta är tropiska.

Svanens krav innebär också att produktionen kontrolleras på plats, både på fabriken och på lagret.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon startar ny nätbokhandel

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Hon går till RO

Nyhetsbrev

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Arkiv

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Säljer i MQ

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125