23948sdkhjf

En miljard i ökad tillväxt för Ikea Sverige

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen online ökar kraftigt – antalet besök i varuhusen står stilla

Ikea Sverige har från september 2018 till och med augusti 2019 ökat försäljningen med 6 procent. Översatt i kronor innebär det en tillväxt på 1 miljard kronor. Totalt ligger försäljningen under perioden på drygt 17,8 miljarder kronor.

Läs också: Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. Ikea Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige sedan i slutet av förra året 

113 miljoner besök på Ikea.se har bidragit till försäljningsökningen. Den onlinegenererade försäljningen i Sverige ökade med 33 procent samtidigt som försäljningen till företagskunder ökade med 29 procent. 

Ikeas experiment med en köksbutik i centrala Stockholm har också visat sig lyckat och redovisar en försäljningsökning med 56 procent.

– Vi gör denna tillväxt på Ikeas hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår  vi genomfört det största förändringsarbetet i Ikeas historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder. 

Totalt 37 miljoner besök har gjorts på de svenska Ikeavaruhusen. Det är oförändrat jämfört med föregående år.

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nyhetsbrev

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Arkiv

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Finska Posten köper Aditro

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.188