23948sdkhjf

En miljard i ökad tillväxt för Ikea Sverige

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen online ökar kraftigt – antalet besök i varuhusen står stilla

Ikea Sverige har från september 2018 till och med augusti 2019 ökat försäljningen med 6 procent. Översatt i kronor innebär det en tillväxt på 1 miljard kronor. Totalt ligger försäljningen under perioden på drygt 17,8 miljarder kronor.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. Ikea Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige sedan i slutet av förra året 

113 miljoner besök på Ikea.se har bidragit till försäljningsökningen. Den onlinegenererade försäljningen i Sverige ökade med 33 procent samtidigt som försäljningen till företagskunder ökade med 29 procent. 

Ikeas experiment med en köksbutik i centrala Stockholm har också visat sig lyckat och redovisar en försäljningsökning med 56 procent.

– Vi gör denna tillväxt på Ikeas hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår  vi genomfört det största förändringsarbetet i Ikeas historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder. 

Totalt 37 miljoner besök har gjorts på de svenska Ikeavaruhusen. Det är oförändrat jämfört med föregående år.

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Nyhetsbrev

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Arkiv

Kappahl krymper styrelsen

Byggmax vässar vinsten väsentligt

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.213