23948sdkhjf

Kundklubbarna får bottenbetyg

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Analysföretaget: Nu måste företagen reagera och vidta åtgärder.

Lojalitetsprogrammen är på väg att dö sotdöden och kundklubbarna får bottenbetyg i konsumentundersökningar, visar analysföretaget Nordic Benchs tvärindustriella granskning av de 22 största svenska kundklubbarna.

Drygt 62 procent av svenskarna är aktiva medlemmar i fyra kundklubbar i genomsnitt, och de detaljister som saknar lojalitetsprogram är i dag lätträknade. I motsats till Sveriges största kundklubb Ica arbetar dock de flesta lojalitetsprogrammen inom detaljhandeln sällan vertikalt med riktade, personliga erbjudanden. Uppläggen är förhållandevis likartade med erbjudanden, inbjudningar till kundevent, rabatter, bonusar och återbäring.

Nordic Benchs studie visar att de globala skillnaderna är stora. Sämst betyg får kundklubbarna i Västeuropa. Bland de svenska lojalitetsprogrammen ger 572 respondenter H&M Club högst betyg med ett så kallat Net Prometer Score, NPS, på –5. Det är med andra ord inte är särskilt troligt att varken företaget eller varumärket H&M Club rekommenderas till en vän eller affärskollega.

Totalt är resultaten de sämsta som Nordic Bench har uppmätt i branschstudierna som startade redan 2004.

– Vi pekar mest på bristerna, 2018 var ett bottenår totalt. Nu måste företagen reagera och vidta åtgärder om de ska kunna behålla sina lojala kunder, säger Jan Borg, vice vd och ägare av Nordic Bench.

Varför intresset för kundklubbar svalnat kan ha många förklaringar, tror Jan Borg. Antalet identitetslösa kundklubbar växer rekordartat och att gå med i en kundklubb har blivit slentrian. När klubben sedan inte förmår att fånga upp enskilda medlemmar tappar de kontakten.

– Generellt ska lojalitet betala sig. Kunder vill bli sedda. Men en bonuscheck på 25 kronor eller en inbjudan till en förhandsrea räcker inte för att du ska känna dig unik. Nyckeln är att man verkligen får något som är av betydelse och att kontakten sker fortlöpande.

Responsen på kundundersökningen har varierat. Några av företagen uppges ha reagerat som om resultatet var en bekräftelse på det som de redan vet.

– Att hantera ett lojalitetsprogram är ganska dyrt. Men det bör gå att automatisera mer. Vissa program har uppenbara brister och förändringar kan ske stegvis. Den som har förmågan att sticka ut är en vinnare, tror Jan Borg.

NPS Sverige 2018*

1. H&M Club, –5
2. Åhléns Medlem, –10
3. Kappahls Modeklubb, –12
6. More at Lindex, –17
9. Stadium Member, –19
13. Club Intersport, –27
14. MQ Kundklubb, –28
18. Team Sportia Sportklubben, –37

*Källa: Nordic Bench. Placering och NPS-poäng avser endast detaljhandel i en tvärindustriell studie av de 22 största kundklubbarna i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Nyhetsbrev

Jollyroom plockar in kapital

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Från Miinto till Zalando

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.11