23948sdkhjf

Kundklubbarna får bottenbetyg

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Analysföretaget: Nu måste företagen reagera och vidta åtgärder.

Lojalitetsprogrammen är på väg att dö sotdöden och kundklubbarna får bottenbetyg i konsumentundersökningar, visar analysföretaget Nordic Benchs tvärindustriella granskning av de 22 största svenska kundklubbarna.

Drygt 62 procent av svenskarna är aktiva medlemmar i fyra kundklubbar i genomsnitt, och de detaljister som saknar lojalitetsprogram är i dag lätträknade. I motsats till Sveriges största kundklubb Ica arbetar dock de flesta lojalitetsprogrammen inom detaljhandeln sällan vertikalt med riktade, personliga erbjudanden. Uppläggen är förhållandevis likartade med erbjudanden, inbjudningar till kundevent, rabatter, bonusar och återbäring.

Nordic Benchs studie visar att de globala skillnaderna är stora. Sämst betyg får kundklubbarna i Västeuropa. Bland de svenska lojalitetsprogrammen ger 572 respondenter H&M Club högst betyg med ett så kallat Net Prometer Score, NPS, på –5. Det är med andra ord inte är särskilt troligt att varken företaget eller varumärket H&M Club rekommenderas till en vän eller affärskollega.

Totalt är resultaten de sämsta som Nordic Bench har uppmätt i branschstudierna som startade redan 2004.

– Vi pekar mest på bristerna, 2018 var ett bottenår totalt. Nu måste företagen reagera och vidta åtgärder om de ska kunna behålla sina lojala kunder, säger Jan Borg, vice vd och ägare av Nordic Bench.

Varför intresset för kundklubbar svalnat kan ha många förklaringar, tror Jan Borg. Antalet identitetslösa kundklubbar växer rekordartat och att gå med i en kundklubb har blivit slentrian. När klubben sedan inte förmår att fånga upp enskilda medlemmar tappar de kontakten.

– Generellt ska lojalitet betala sig. Kunder vill bli sedda. Men en bonuscheck på 25 kronor eller en inbjudan till en förhandsrea räcker inte för att du ska känna dig unik. Nyckeln är att man verkligen får något som är av betydelse och att kontakten sker fortlöpande.

Responsen på kundundersökningen har varierat. Några av företagen uppges ha reagerat som om resultatet var en bekräftelse på det som de redan vet.

– Att hantera ett lojalitetsprogram är ganska dyrt. Men det bör gå att automatisera mer. Vissa program har uppenbara brister och förändringar kan ske stegvis. Den som har förmågan att sticka ut är en vinnare, tror Jan Borg.

NPS Sverige 2018*

1. H&M Club, –5
2. Åhléns Medlem, –10
3. Kappahls Modeklubb, –12
6. More at Lindex, –17
9. Stadium Member, –19
13. Club Intersport, –27
14. MQ Kundklubb, –28
18. Team Sportia Sportklubben, –37

*Källa: Nordic Bench. Placering och NPS-poäng avser endast detaljhandel i en tvärindustriell studie av de 22 största kundklubbarna i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Här öppnar JC

Nyhetsbrev

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Arkiv

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Clas Ohlson växer kraftigt online

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Handeln ritar om städerna

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.129