23948sdkhjf

”Handelns kostnadsökningar måste förhålla sig till omvärlden”

| Av Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel | Tipsa redaktionen

Svensk Handels chefsekonom Johan Davidsson i ett debattinlägg om vikten av rimliga löne- och hyresnivåer.

Handeln är en viktig del av svensk ekonomi. Här arbetar 12 procent av alla sysselsatta, vilket gör handeln till näringslivets största bransch. Handeln genererar 11 procent av Sveriges BNP och 12 procent av landets skatteintäkter. Handeln är också den mest internationella branschen i näringslivet enligt Tillväxtverkets definition.

Nya kundbeteenden, knivskarp internationell e-handelskonkurrens och en rekordsvag krona som höjer importpriserna gör att handeln är i ett pressat läge trots att konjunkturen varit bra de senaste åren. Svenska handlare arbetar målmedvetet med att ställa om sina verksamheter för att bättre kunna möta de nya kundflödena. Många företag har också gått bra när konjunkturen varit god. Men totalt sett har lönsamheten inom parti- och detaljhandeln, mätt som rörelsemarginal, sjunkit både 2016 och 2017. Det mesta indikerar att lönsamheten sjönk i breda delar av handeln även 2018.

Detta är tyvärr en oroande utveckling. När startpunkten för handeln är vikande lönsamhet under god konjunktur måste man räkna med att det blir riktigt tufft för många företag med en vikande konjunktur. De svenska hushållen kommer att hålla hårdare i sina pengar, lågpris blir mer prioriterat och e-handeln fortsätter växa, även från utlandet.

En svagare konjunktur gör också att kronan förblir svag när Riksbankens räntehöjningar skjuts längre fram i tiden. Därmed är det svårt att se någon snar ljusning för de höga importpriserna.

Omvärldens förutsättningar talar ett tydligt språk. Vikten av rimliga nivåer på framtida arbetskrafts- och hyreskostnader har aldrig varit större. Vi lever i en för handeln globalt öppen värld. I längden är det därför orimligt att svenska företag ska bära högre arbetsgivaravgifter än företag i omvärlden.

Svenska företag kan inte heller bära en snabbare lönekostnadsutveckling än i omvärlden. Detta gäller i särskilt hög grad för handeln. För handeln finns den internationella konkurrensen på individnivå – varje enskild kund kan klicka hem varor från hela världen. Detta medför att priserna på fler och fler varor är internationellt bestämda. Möjligheten att genom prishöjningar kompensera sig för olika typer av kostnadsökningar är alltså mycket små, ofta obefintliga.

En insikt om denna verklighet måste prägla såväl kommande politiska beslut som de avtalsförhandlingar som väntar. För höga kostnadsökningar kombinerat med vikande konjunktur och ökad konkurrens från utlandet kommer annars leda till att fler jobb och företag förvinner till utlandet.

Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125