23948sdkhjf

Swish – snart i en kassa nära dig

Servicehandeln först ut med Blippits lösning.

Segertåget för Swish hos de svenska konsumenterna lämnar handeln ingen ro. Men nu närmar sig den breda lanseringen av Blippits lösning för integration i butikernas kassasystem.

Läs också: Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Först ut blir servicehandeln.

Swish har snabbt blivit en populär betalmetod, kanske främst för online-köp, men kommer allt mer i fysiska butiker. Den utvecklingen har gått snabbare i våra grannländer där nästan var tredje butikskedja inom detaljhandeln har en central lösning för mobila betalningar i fysisk handel. I Sverige är det i dagsläget bara var tionde, enligt en undersökning från Uppsalaföretaget ID24.

I februari presenterade Blippit sin lösning för att integrera swishbetalningar i butikernas kassasystem med hjälp av en appterminal.

– Nu har vi utvecklat lösningen ytterligare, säger Joachim Samuelsson, vd för Blippit och styrelseordförande i techföretaget Crunchfish.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Blippit är en gemensam satsning av Crunchfish och DLF-ägda betaltjänstföretaget Clearon. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln.

Att swishbetalningar ännu inte slagit igenom i den fysiska handeln beror dels på att det inte funnits någon fungerande integration med butikernas kassasystem. Det är krångligt för konsumenterna och dyrt för butikerna.

– Med vårt system vet kassan direkt att man har betalat. Prissättningen för swish styr bankerna över, men handelns pris för kortbetalningar har kommit ner, och vi har en dialog kring priset för Swish, säger Joachim Samuelsson.

Systemet består dels appterminalen, en dosa som tar emot blippningen av swishbetalningen, och mjukvaror för detta och för integration mot kassasystemet.

Läs också: Ny studie: Kedjorna redo för Swish

– Det är en helhetslösning, säger Joachim Samuelsson.

Intäkterna kommer Blippit att få genom transaktionsavgifter och terminalhyror.

– Det kan bli en kombination, säger Joachim Samuelsson.

I och med samarbetet med Clearon är också blippbara kuponger ett område med stor utvecklingspotential.

Läs också: Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

Det första steget blir att rulla ut systemet i Clearons Wavekassor, som i första hand finns i servicehandeln. Clearons onlineclearingtjänst finns i dag i 20 000 kassor i 6 000 butiker i dagligvaru- och servicehandeln. Totalt i svensk detaljhandel finns det cirka 220 000 kassor.

– Vi kommer att bearbeta både kedjorna, enskilda handlare och kassaleverantörer, säger Joachim Samuelsson.

Blippit är inte ensamma på marknaden. Även betaltjänstföretaget Nets har tagit fram en bluetoothmodul för swishbetalningar som nu pilottestas på en lunchrestaurang.

Artikeln är en del av vårt tema om TEKNIK.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125