23948sdkhjf

H&M: ”På rätt väg”

| Av Kristine Trapp, Magnus Bernet / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar" visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete. Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten för det tredje kvartalet. H&M:s rörelseresultat uppgick till 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.

Läs också: Ökad försäljning för H&M

Nettoomsättning ökade med 12 procent till  62 572 miljoner kronoe (55 821) under tredje kvartalet. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 8 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

Onlineförsäljningen i tredje kvartalet ökade med 30 procent i svenska kronor och med 25 procent i lokala valutor.

"Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte", skriver H&M:s vd i rapporten. Av rapporten framgår att bolagets onlineförsäljning steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet (utgången av augusti) till 42,0 miljarder kronor, en ökning med 9 procent i kronor "som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan" och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 18,5 procent (18,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det andra kvartalet var 18,3 procent. "Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras", heter det i rapporten.

H&M:s försäljning i september steg med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets delårsrapport. Aktivitetsnivån i bolagets förändringsarbete kommer att vara fortsatt hög med bland annat fortsatta uppgraderingar inom varuförsörjningskedjan, heter det under stycket om innevarande kvartal.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökad försäljning för H&M

Aplace blickar framåt efter rekonstruktionen

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Vd säljer i Sportamore

Nyhetsbrev

Tre varumärken på gemensam yta

Arkiv

Convenience växer i betydelse

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Rekord i etableringar för Synsam

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Ägarskifte i Nilson group

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.183