23948sdkhjf

H&M: ”På rätt väg”

| Av Kristine Trapp, Magnus Bernet / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar" visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete. Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten för det tredje kvartalet. H&M:s rörelseresultat uppgick till 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.

Läs också: H&M majoritetsägare i Sellpy

Nettoomsättning ökade med 12 procent till  62 572 miljoner kronoe (55 821) under tredje kvartalet. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 8 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

Onlineförsäljningen i tredje kvartalet ökade med 30 procent i svenska kronor och med 25 procent i lokala valutor.

"Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte", skriver H&M:s vd i rapporten. Av rapporten framgår att bolagets onlineförsäljning steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet (utgången av augusti) till 42,0 miljarder kronor, en ökning med 9 procent i kronor "som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan" och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 18,5 procent (18,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det andra kvartalet var 18,3 procent. "Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras", heter det i rapporten.

H&M:s försäljning i september steg med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets delårsrapport. Aktivitetsnivån i bolagets förändringsarbete kommer att vara fortsatt hög med bland annat fortsatta uppgraderingar inom varuförsörjningskedjan, heter det under stycket om innevarande kvartal.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första helgen

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Nyhetsbrev

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Arkiv

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.246