23948sdkhjf

H&M: ”På rätt väg”

| Av Kristine Trapp, Magnus Bernet / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar" visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete. Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten för det tredje kvartalet. H&M:s rörelseresultat uppgick till 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.

Läs också: H&M ska öppna 25 nya butiker netto 2020

Nettoomsättning ökade med 12 procent till  62 572 miljoner kronoe (55 821) under tredje kvartalet. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 8 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

Onlineförsäljningen i tredje kvartalet ökade med 30 procent i svenska kronor och med 25 procent i lokala valutor.

"Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte", skriver H&M:s vd i rapporten. Av rapporten framgår att bolagets onlineförsäljning steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet (utgången av augusti) till 42,0 miljarder kronor, en ökning med 9 procent i kronor "som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan" och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 18,5 procent (18,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det andra kvartalet var 18,3 procent. "Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras", heter det i rapporten.

H&M:s försäljning i september steg med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets delårsrapport. Aktivitetsnivån i bolagets förändringsarbete kommer att vara fortsatt hög med bland annat fortsatta uppgraderingar inom varuförsörjningskedjan, heter det under stycket om innevarande kvartal.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Dubbelöppning för Arken Zoo

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Nyhetsbrev

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.126