23948sdkhjf

Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så satsar företagen på att möta kunderna.

Under det andra passet på Retaildagen höll flera olika representanter från en rad olika företag anföranden.

Läs också: Farsta centrum har ny ägare

Först ut var Mikael Grimborg som berättade om hur Synsam gått från ett ganska stelt utbud i butik med väldigt stela kategorier till att satsa på allt från specialutvecklade glasögon för barn i rörelse, glasögon gjord på "havsplast" och upplevelser i butik, i så kallade flashpoints. Även den grafiska profilen har fått sig ett lyft.

– Då 2015 var orange en färg som skickade rea-känsla, idag är onsdag the new black, säger han.

Enligt Mikael Grimborg kommer hållbarhet vara ledordet för Synsam de närmaste tre åren.

– Det genomsyrar allt vi gör. Nu är även presentkort som tidigare kom i plast återvinningsbara. Skulle Janne Josefson fråga om vi har fixat det där med hållbarhet till 100 procent skulle jag inte kunna svara ja, men vi är på väg, säger han.

Läs också: Tvärvändning för Synsam när pandemin slog till

Julia Kronlund, vd på Sevan pratade i sitt föredrag om hur hon förändrat ett auktoritärt företag med personal som när dagen var slut helt slutade tänka på jobbet och inte kände någon stolthet. ENligt henne är det viktigaste ett företag kan satsa på medarbetarna då det förutom att skapa en bra stämning ger resultat i slutändan.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Kivra som även är medsponsor av Retaildagen passade på att informera om deras arbete med digitala kvitton och vinsterna som där finns för företag som vill göra det enklare för sina kunder att handla.

Med under det andra passet var även Mattias Celinder, affärsområdeschef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som pratade om utvecklingen av deras särskilda logistiklösning Leveriet som idag finns i både Malmö och Stockholm.

Läs också: Ny konceptbutik i Sickla för elektrifierade bilar

– Jag som representerar ett fastighetsbolag började undra: varför ska vi fokusera på e-handeln? Svaret är att omm 70 procent handlar på nätet under en månad, ja då rör det oss, säger han.

Mattias Celinder beskriver hur hela företaget gick ihop och spånade på idéer och utgick ifrån sig själva om hur de skulle vilja ta emot sina leveranser. Resultatet blev allt från rymliga provrum för de som handlar kläder och returnerar, paketinslagning för de som handlar presenter samt möjligheter att slänga kartong direkt vid leveransen av produkterna.

– Vi tog kontakt med alla logistikleverantörer och först var det lite knorr om logotyper och liknande. Men vi ville göra det enkelt för kunderna och till slut gick det, säger Mattias Celinder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.11