23948sdkhjf

Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så satsar företagen på att möta kunderna.

Under det andra passet på Retaildagen höll flera olika representanter från en rad olika företag anföranden.

Läs också: Synsam över 200 butiker i Sverige

Först ut var Mikael Grimborg som berättade om hur Synsam gått från ett ganska stelt utbud i butik med väldigt stela kategorier till att satsa på allt från specialutvecklade glasögon för barn i rörelse, glasögon gjord på "havsplast" och upplevelser i butik, i så kallade flashpoints. Även den grafiska profilen har fått sig ett lyft.

– Då 2015 var orange en färg som skickade rea-känsla, idag är onsdag the new black, säger han.

Enligt Mikael Grimborg kommer hållbarhet vara ledordet för Synsam de närmaste tre åren.

– Det genomsyrar allt vi gör. Nu är även presentkort som tidigare kom i plast återvinningsbara. Skulle Janne Josefson fråga om vi har fixat det där med hållbarhet till 100 procent skulle jag inte kunna svara ja, men vi är på väg, säger han.

Läs också: Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Julia Kronlund, vd på Sevan pratade i sitt föredrag om hur hon förändrat ett auktoritärt företag med personal som när dagen var slut helt slutade tänka på jobbet och inte kände någon stolthet. ENligt henne är det viktigaste ett företag kan satsa på medarbetarna då det förutom att skapa en bra stämning ger resultat i slutändan.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Kivra som även är medsponsor av Retaildagen passade på att informera om deras arbete med digitala kvitton och vinsterna som där finns för företag som vill göra det enklare för sina kunder att handla.

Med under det andra passet var även Mattias Celinder, affärsområdeschef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som pratade om utvecklingen av deras särskilda logistiklösning Leveriet som idag finns i både Malmö och Stockholm.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

– Jag som representerar ett fastighetsbolag började undra: varför ska vi fokusera på e-handeln? Svaret är att omm 70 procent handlar på nätet under en månad, ja då rör det oss, säger han.

Mattias Celinder beskriver hur hela företaget gick ihop och spånade på idéer och utgick ifrån sig själva om hur de skulle vilja ta emot sina leveranser. Resultatet blev allt från rymliga provrum för de som handlar kläder och returnerar, paketinslagning för de som handlar presenter samt möjligheter att slänga kartong direkt vid leveransen av produkterna.

– Vi tog kontakt med alla logistikleverantörer och först var det lite knorr om logotyper och liknande. Men vi ville göra det enkelt för kunderna och till slut gick det, säger Mattias Celinder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Convenience växer i betydelse

Vd säljer i Sportamore

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

Ägarskifte i Nilson group

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.139